Båtvärldens snyggaste transformer

Gustav Morin

Gustav Morin

Detta kan vara världens första bärplansbåt som lyckas förena det bästa av alla världar. I fart fälls skroven in och man flyger snålt och stötfritt på bärplan. I hamn förvandlas den till katamaran och blir både rymlig och superstabil.

Det finns nog ingen som inte håller med om att bärplansbåtar är otroliga på många sätt. Motståndet genom vattnet minskar med 80 procent vilket gör att förbrukningen också minskar enormt. Man behöver helt enkelt mindre motorkraft för att nå samma fart som med ett vanligt planande skrov. Nästa stora vinst är att båten flyger över ytan och att vågor och svall därmed passerar obemärkt.

Färden blir alltså oslagbart bekväm. När vi testade den svenska bärplansbåten Foiltwister körde vi till exempel genom stora svall med en kaffekopp på instrumentpanelen utan att behöva torka upp en droppe efteråt. (Se videon när vi kör Foiltwister).

Det enda stora kruxet är att ingen lyckats skapa något som säljer till gemene man.

Tills nu. Kanske.

10 000 000 Euro har satsats
Ett litet företag i Österrikiska Salzburg har tagit fram den så kallade Kormaranen som är en hybrid mellan en lyxig och snygg sportbåt och en stabil badbåt. Konceptet har patenterats och stöds av den Österrikiska regeringen.

Sedan 2010 har över 10 000 000 Euro pumpats in i projektet.

Båten förvandlas till flygplanskropp och lyfter ca en meter ovan ytan.

Funktionen är som följer: Innan take off fäller man in skrovsidorna och den stora badplattformen i fören och förvandlar båten till ett såväl hydro- som areodymiskt optimerat snål- och snabbfartyg. Båten balanserar på två bärplan, om det råder inga tvivel, men det är oklart hur framdrivningen sker, vilket brukar vara ett stort problem eftersom båten flyger. 

Från flygplanskropp till stabil och ytgenerös katamaran.

På den i Sverige numera kända bärplansbåten Foiltwister, som uppfinnaren Alexander Shalin utvecklat, har man förlängt riggen på en utombordare som därmed når vattnet även när båten svävar som högst. Det sägs att Kormaranen ska drivas med tre vattenjetaggregat men exakt hur detta ska fungera framgår inte. Det verkar också aktuellt med någon sorts eldrift. Hamnen.se väntar fortfarande på förklaring från den Österrikiske utvecklaren.

Kormaran har främst tagits fram som tenderbåt till stora lyxjakter och priset lär bli därefter. Men konceptet lär på sikt också komma till billigare båtar.

Om det visar sig att företaget kommit runt framdrivningsdilemmat tror vi på Hamnen.se att potentialen för Kormaranen är stor. Problemet hittills har ju varit att bärplansbåtar inte attraherat köparna på grund av tråkig design och höga priser.

Candela Speedboat – snygga svenska elbåten som klarar 40 knop.

Världens första familjesegelbåt på bärplan – Gunboat G4.

Quadrofoil – bärplansbåt på el för bara 150 000 kr.

Kormaranen har åtminstone i våra ögon tagit sig runt det förstnämnda problemet och om de skulle ha problem med lyftkraft eller drivning föreslår vi att de hör av sig till Alexander Sahlin vars bärplanskonstruktion fungerar fint.

 

Kormaran  
Längd: 7 m
Bredd: 1,515 m/ 2,735 m/ 3,515 m
Vikt: 1 500 kg
Framdrivning: 3 x vattenjet
Toppfart: 38 knop
Pris: Cirka 10 miljoner kr
Mer info: www.kormaran.com
batar_motorbatar_2014_Kormaran_Normal_02b

Relaterade artiklar

200925_-_Lift_Foil_puff_2

Lift Foil – första intrycken från testen!

Americas Cup Team New Zealand

Det lilla landet som leder högteknologisk segling

Americas Cup

Så flyger nya America’s Cup-båtarna

Team Ineos America's Cup

Teorier bakom de extrema nya skrovformerna