Bavaria E40 – friskt vågat nytänk från Bavaria

Redaktionen

Redaktionen

Fast egentligen är det inte nytänk. Tvärt om. Bavaria DA 10 har en skrovform som minner om gamla tiders lättdrivna motorbåtar som inte nödvändigtvis måste plana.

Bavarias avsikt med sin senaste nyhet är uppenbar. Att locka till ett lugnare tempo på sjön enligt talesättet:

”Det finns två typer av folk på sjön, de som har bråttom någonstans
och de som känner sig hemma redan när de kastat loss.”

Därför har det tyska jättevarvet engagerat den holländska designbyrån Vripack i att designa en båt som är optimerad för ekonomisk fart i upp till 10 knop.

Med detta kommer fördelen med en högs måttlig bränsleförbrukning. Här kommer man enligt beräkningarna undan med sex liter diesel per timme vilket förstås är ovanligt bra för båtar på över 12 meter.

I övrigt är utrymmena ombord är sinnrikt utnyttjade. Längst förut finns en stor hytt med dubbelsäng och separat toaletutrymme. Stora skrovventiler ger bra ljusinsläpp, utsikt och får ett redan rymligt utrymme att kännas ännu rymligare.

Stort som ett sovrum
I aktern finns ytterligare en stor hytt som nästan förtjänar benämningen sovrum. Också det med bra ljusinsläpp, separat toalettutrymme och gott om svängrum. Båten kan också beställas med två mindre sovhytter i aktern istället för en stor.

Stor ägarhytt i fören med en dubbelsäng snarare än en dubbelkoj. 

Mellan de båda sovhytterna ligger salongen med matbord och soffa, vinkelpentry och ett annorlunda grepp i form av en upphöjd förarplats i den aktre delen.

Bavaria DA10 rekommenderas med flera alternativa motorer och om det går som den svenska återförsäljaren tror så kommer en Volvo Penta D3 på 150 hk bli den vanligaste bestyckningen. Den som av någon anledning vill ha mer krut kan få den med en Volvo Penta D4 på 300 hk.

En jättelik akterhytt (som på bilden) eller två mindre? Det är upp till beställaren. 

Ytterligare ett alternativ, för den som bara tänker färdas på kanaler och väl skyddade vatten är en Volvo Penta D3 på 75 hk.

Med eller utan flybridge? En eller två akterhytter? Det är två frågor att ta ställning till som beställare. 

Som beställare måste man också bestämma sig om man vill ha den med eller utan flybridge.

Bavaria DA10 visas som modell i Düsseldorf den 23–31 januari. Det första riktiga exemplaret beräknas vara klar för sjösättning i maj.

Läs mer om utvecklingen mot lättdrivna bobara båtar:
Nimbus 305 Coupé – stort steg i rätt riktning.
Elias analys: Framtidens båt är historia.

Bavaria DA 10  
Längd ö a: 12,29 m
Längd skrov: 11,99 m
Bredd: 4,20 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: ca 10 500 kg
Höjd över vattenytan: 3,40 m
Motor: Volvo Penta 75, 150 eller 300 hk
Toppfart: 15 knop
Marschfart: 10 knop
Bränsle: 270 liter
Vatten: 420 liter
Pris: ca 1 970 000 kr
Mer info: www.bavariasverige.se
batar_motorbatar_2015_BavariaDA10_Ingang_BavariaGlidIngang

Relaterade artiklar

nyheter_2018_BavariaKnipa2_Ingang_BAVVAN

Bavaria har styrfart igen!

nyheter_2018_BavariaKnipa_Ingang_Bavaria_rekonstruktion

Bavaria i knipa!

Spektakulart_2015_Snipa_med_V8_Snipa_med_V8

Snipan är Sveriges populäraste båt!

nyheter_2018_YachtMember_Ingang_YachtMemberIngang

YachtMember – det nya och bekväma båtlivet