Buster M – förfinad och förbättrad plåtfriskus

Redaktionen

Ända sedan den första Busterbåten sjösattes 1977 har inriktningen varit densamma. Att bygga stryktåliga och underhållsfria aluminiumbåtar för användning när helst det är någorlunda isfritt. Nya Buster M2 bjuder inte på något revolutionerande. Men väl en rad förfiningar och förbättringar.

Så vad är det då som skiljer nyheten från sina motsvarande föregångare? Egentligen? Ja, framför allt har den en något längre vattenlinje. Detta i kombination med att skrovet är något vassare har gjort båten mer bekväm att köra på upprört vatten, om man får tro tillverkaren.

Nyheten har också en badplattform värd namnet. Därtill har tillverkaren lagt manken till för att skapa en så skyddad förarmiljö som möjligt. Vilket är lättare sagt än gjort i en liten och öppen båt. Hemligheten, i det här fallet, är att vindrutan i pulpeten är böjd så att fartvind och rykvatten ska ledas bort effektivt.

Ytterligare förfiningar är att körergonomin förbättrats med en mer genomtänkt och noggrann placering av reglage, instrument samt kompass. Ett kapellgarage döljer kapellet när det inte är uppfällt och kan enkelt monteras bort när man behöver lasta mycket eller när man som sportfiskare vill ha extra svängrum för agn, spö och krok.

Med en 40-hästare på akterspegeln kommer man upp i runt 28 knop. Buster M kan fås med flera inredningsalternativ. Med en pulpet i mitten eller med två pulpeter bredvid varandra. 

 

Buster M
Längd: 4,75 m
Bredd: 1,86 m
Vikt utan motor: 355 kg
Rek. motorstyrka: 30-40 hk
Toppfart (40 hk): 28 knop
Pris med Yamaha 30 hk: 163 500 kr
Mer info: www.buster.fi
batar_motorbatar_2014_BusterM_Buster

Relaterade artiklar

Buster_Magnum_Cabin

Buster Magnum Cabin – första intrycken från testen

Angus-A70-Hamnen

Angus A70 – med stort fokus på det praktiska

Arronet-hyttbat-245

Arronet 24 5 Surprise – första intrycken från testen

Test_Force 10_INGANG

Force 10 – första intrycken från testen av hårdingen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar