Candela C8 Center Console – ny svensk elbåt med sikte på USA

Konceptet är sig likt hos svenska Candela – bärplan och elektrisk drivlina. Men med C-8 CC ger företaget sig in på en ny stekhet båtmarknad – elektriska centerkonsoll-båtar. 

Candela-C8CC-elbat-elektrisk-foils-barplan2
Med sin nya modell hoppas Candela kunna ta sig in på en växande marknad av centerkonsollsbåtar.

Det surrar sannerligen om Stockholmsbaserade Candela. Nyligen meddelade det svenska företaget, som är marknadsledande inom foilande elbåtar, att man tar in 210 miljoner kronor i investeringar. Detta för att snabba på produktionen av deras eldrivna personfärjor som ska sjösättas till sommaren.

Nu, knappa två veckor senare kommer nästa nyhet – Candela C8- Center Console. En motorbåt på 28 fot som tar sikte på en ny del av båtmarknaden. Den bygger helt och hållet på Candela C-8 men har en design som ska rimma bättre men den amerikanska marknaden.

– Med Candela C-8 CC ger vi oss in i det segment av fritidsbåtar som säljer mest i hela världen. Oavsett om man är ute efter ett fördäck att sola på, en båt för vattensport, eller en akterspegel att fånga storfisken ifrån kommer C-8 CC leverera en radikalt bättre upplevelse än konventionella båtar drivna på fossilt bränsle, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd på Candela.

Imponerande räckvidd

Plattformen är alltså densamma som för resten av Candelas flotta. En elektrisk drivlina parad med bärplansteknik som möjliggör att glida upp på en sandstrand eller att dra upp båten på trailer. Allt byggt i kolfiber för att hålla vikten nere och på så vis räckvidden uppe.

För räckvidden är något som man stoltserar lite extra med.

Tack vare bärplanssystemet kommer Candela C-8 CC att vara minst sagt effektiv. Jämfört med en konventionellt driven båt i liknande modell och storlek drar C-8 CC endast en femtedel av energin. Samtidigt vidhåller båten en marschfart på 22 knop som i sin tur räcker i 57 sjömil innan batterierna tar slut. Om man har bråttom och lägger sig på gasen är räckvidden naturligt något lägre men farten går då upp till cirka 30 knop.

Se även:
Candela tar in 210 miljoner – Stockholm först med nya färjan
Elbåten Candela + Polestar = bättre räckvidd och snabbladdning
Svenska X Shore kammar hem mångmiljoninvestering
Foilande elbåten Candela C-8 utsedd till årets båt

Enligt uträkningar som Candela själva gjort jämför de elmotorernas effekt i foilande läge med den av en konventionell motor. I dessa beräkningar har det visat sig att Candelas C-8 CC drar cirka 1,2 kilowattimmar per sjömil, vilket stämmer väl med Hamnens egna test av föregångaren Candela C-7.

– Ställer man då detta mot en jämförbar modell av samma storlek men med en konventionell drivlina så använder den 20 kilowattimmar på samma distans i cirka 25 knop, säger Candela.

Otroligt låg bränsleförbrukning

Candela hävdar då att den nya modellen använder elektrisk energi motsvarande 1,5 deciliter bensin medan båten med dubbla bensinutombordare förbrukar 2,4 liter bensin per sjömil.

Tilläggas bör då att Candela jämför med en Boston Whaler 280 Outrage med 2 x 400 hk. Mer jämförbart med svenska mått skulle vara kanske en Yamarin 88 med singelmontage på 425 hk eller en Axopar 28 T-Top. I 25 knop drar Yamarinen cirka 1,5 liter per sjömil och Axopar landar också där i närheten. Otroligt mycket mer alltså, men ändå en mer rimlig jämförelse med svenska mått, tycker vi.

Med sin nya modell med ”center console” hoppas Candela kunna ta sig in på en växande marknad av centerkonsollsbåtar. Eldrivlinan är otroligt effektiv men Candela är också väldigt lätt byggd. I texten jämför vi med en Boston Whaler på 28 fot som väger 3 000 kg utan motorer. Candela C-8 CC väger 1 700 kg inklusive hela drivlinan. En annan sak som gör energisifforna fantastiska i jämförelse med traditionella bensinbåtar är att de har stora energiförluster där 20-30 procent försvinner i värmeutveckling, något som elmotorn inte har.

Specifikation för Candela C-8 CC

  • Längd: 8,89 meter / 29 fot
  • Bredd: 2,50 meter / 8.20 fot
  • Vikt: 1 700 kilo
  • Batterikapacitet: 69 kilowattimmar
  • Laddning: Typ 2 AC laddning, DC-laddning upp till 135 kilowatt (cirka 35 minuter från 10 upp till 80 procents laddning)
  • Räckvidd: 57 sjömil i 22 knop
  • Toppfart: 30 knop

Ombord finns det mesta som kan önskas: Ett öppet fördäck med sittplatser, solbädd i aktern, sittplats för sex personer runt bord bakom centerkonsollen; toalett, badplattform och hållare för fiskespön.

De första båtarna väntas glida ut från fabriken i Rotebro under sommaren 2024.

Läs mer om Candela här!