Cigarette Tirranna 59 med 6 x 400 hk Mercury Racing

Det klassiska amerikanska värstingbåtsmärket går från långsmala inombordarbåtar med evighetslånga fördäck till centerkonsol-modeller med sjukligt många utombordare på häcken.

Vid de flesta lanseringar av nya produkter berättar tillverkaren varför man designat på ett visst sätt – att man satsat på djup v-botten för fina egenskaper i hög sjö, foils för att minska svall eller lättviktsmaterial för att nå långt med lite bränsle.

När Cigarette slog på stortrumman under nyligen avslutade Miami Boat Show och lanserade sin Tirranna på 59 fot med 6 x 400 hk Mercury Racing på akterspegeln, så kändes det inte som att man anlitat den skarpaste byrån för att få fram budskapet.

Man lät helt enkelt produkten tala för sig själv med orden: 
”Why six? Because seven wouldn’t fit”.

I nästa mening framhåller Cigarette att de har ett bra samarbete med Mercury – som de vårdar väl.

I det sistnämnda råder ju varken oklarheter eller tvivel. Men det är inte självklart för den teknikintresserade varför man valt att hänga på detta absurda antal motorer.

Förutom att skapa uppmärksamhet så handlar det såklart delvis om fart. Och nog går det undan. Med sina 2 400 hästkrafter så når Tirranna en toppfart på cirka 65 knop. Inte illa – om det stämmer att man nådde den farten med 3 500 liter bränsle i tankarna och nio personer ombord.

Cigarettes enda egna videomaterial är dess renderingar.

Konceptet i grund går ut på att skapa marknadens lyxigaste centerkonsolbåt, eller walkaround som det det kallats i Sverige sedan 1990-talet.

Det finns mjuka och läderklädda sittplatser i snudd på varje skrymsle, en soffgrupp med två bord i fören samt en förarplats modell maffig som satan med fyra framåtriktade säten.

Den airconditionskylda ruffen rymmer åtminstone ägaren och en handfull följeslagare och är försedd med en rymlig toa och dusch. 

Här någonstans börjar man förstå att ekipaget väger en hel del och därmed behovet av det absurda antalet hästkrafter – om nu kravspecen är att båten måste gå i 60+ knop oavsett belastning.

Taket är iallafall lätt. Det har tillverkats i kolfiber för att hålla tyngdpunkten låg och tankarna är placerade i mitten av båten för bästa viktfördelning. 

Den mest ekonomiska marchfarten är strax över 40 knop. Tankarna rymmer nästan 4 000 liter bränsle och räckvidden sägs vara 680 sjömil. 

Promenaden från för till akter är helt fri från trösklar och därmed perfekt för alltifrån fyllon till folk med för höga klackar.

Ytterligare detaljer i den ganska knapphändiga informationen som finns offentlig är att det finns högtalare i princip överallt från för till akter. Vid förarplatsen finns två 24-tums Garmin-skärmar för navigation och i aktern en stor köksavdelning med bland annat en stor grill.

Ett härligt tillbehör för alla med sjösjuketendenser är att det finns en Seakeeper gyro-stabilisator ombord. För att driva den finns en tank med 130 liter diesel.  

Exemplaret som visades på Miami Boat Show är än så länge det enda som existerar och det är redan sålt – för i runda slängar tre miljoner dollar. 

Se också:
Hydra Seven Marine outboard Play
Videon när Hamnen.se åker Nor-Tech med 5 x 400 Mercury Racing!

Fler bilder på groteska styrpulpetaren!
Världens största styrpulpetare med osannolikt motormontage.

Världens starkaste har vuxit till 627 hk.
Midnight Express med 5 x Mercury 400R.
Hydra Sports 5300 med 4 x 627 hk.
Hydra Sports 42 – fiskebåt med 1 671 hk.
Cigarette 41 GTR med 4 x Mercury 400R.