Cranchi 50 Fly – solskensbåt på italienska

Redaktionen

Redaktionen

Familjeföretaget Cranchi väljer ofta en djärv väg när det gäller design på sina stekiga solskensbåtar. Cranchi 50 Fly är inget undantag.

Den här gången är det raka och kantiga linjer som gäller. Ett annorlunda grepp är också det nedsänkta däcket som ger en skyddande kant att hålla sig till när man rör sig mellan fören och aktern.

Listan med annorlunda lösningar är lång och toppas med ett stort fack i akterspegeln för förvarings av grillen. Tanken är att kocken ska hålla sig på badbryggan med sitt matos – väl ut vägen för gästerna på akterdäcket.

Gott om svängrum
I övrigt präglas båten av en mycket genomtänkt layout med många och stora öppna ytor. Stora fönster släpper in gott om ljus såväl i salongen som i de tre separata hytterna.

Alla hytter har toalettutrymmen i nära anknytning.

Med standardbestyckningen, dubbla Volvo Penta IPS D8/700 (2 x 550 hk) utlovas bra knuff och en toppfart på väl över 35 knop.

En egenhet för Cranchivarvet är också att deras vilja att tillmötesgå kundernas önskemål om speciella lösningar är minimal.

Om man till exempel till äventyrs skulle vilja få sin båt med en MAN- eller Cummins-diesel istället för Volvo Penta så blir det nobben.

Ovanligt med produktionsfel
Samma sak gäller för detaljer i stort och smått. Den som vill ha en ljusare ton på trädetaljerna inne i båten eller kanske en annan kulör eller ett annat mönster på textilierna får vända sig till något annat varv.

Anledningen till denna strikta hållning är att alla båtar som lämnar varvet är väl beprövade i stort och smått och därför har drabbas också Cranchi av ytterst få reklamationer i jämförelse med båtvarv över lag.

Se också:
Cranchi 30 och 27 – två italienska stekare.
Cranchi Eco Trawler 53 LD – miljöanpassad flybridgebåt.

Cranchi 50 Fly  
Längd: 15,82 m
Bredd: 4,67 m
Bränsle: 1 400 liter
Vatten: 540 liter
Antal personer: 12
Motor: 2 x Volvo Penta IPS D8/700 (2 x 550 hk)
Pris (med 2 x Volvo Penta IPS D8/700): ca 8 500 000 kr
Skrovdesign: Aldo Cranchi
Mer info: www.cranchi.it

Relaterade artiklar

voyage photography

Galeon 410 HTC – fortsätter att vika ut sig!

a Seven Marine engine produced at the Volvo Penta facility

Volvo Penta börjar tillverkningen av världens största utombordare

nyheter_2019_Volvo_Penta_ny_D4_och_D6_Volvo_Penta_new_D4_and_D6

Volvo Penta lanserar nya D4 och D6

nyheter_2019_Volvo_Penta_Seven_Marine_Volvo_Penta_Seven_Marine

Volvo Pentas första tydliga ingrepp på Seven Marine