Delta 26 Open – ny daycruiser signerad Ted Mannerfelt

Gustav Morin

Gustav Morin

Delta 26 Open signerad Ted MannerfeltDelta Powerboats breddar sitt stilfulla sortiment och släpper ritningarna på Delta 26 Open – deras första daycruiser och kanske snyggaste skapelse hittills. Den ska ge det bästa av daycruiser- och walkaround-koncepten och passa lika bra i Saint Tropez som i Sandhamn.

Delta Powerboats har sedan starten 2003 levererat närmare 300 båtar mellan 25-54 fot. Samtliga har varit täckta och anpassade för att följa Deltavarvets slogan ”från A till ön”. Alltså snabb, torr och behaglig färd till sommarstugan – oavsett väder.

Delta har varit innovativa vad gäller mycket. Jag körde till exempel Delta 29 SW härom veckan och imponerades över detaljutförande och kvalitet och den våghalsiga designen, inte minst interiört då man placerat föraren längst akterut i mitten och sett till att bästa körställningen är i sittande position. En ovanlig lösning som kräver tillvänjning, men jag gillade det snabbt. Mer om det i kommande filmer där jag kör både Deltas minsting 29 SW och den enorma Delta 54 IPS.

Varvets fokus är att uppnå låg förbrukning i lagom marschfart, snarare än att nå höga toppfarter, vilket känns helrätt.

Åter till nya 26 Open: Den är den första i en ny serie av öppna båtar från Delta och Ted Mannerfelt har kontrakterats som jr designer. Designen ska vara tidlöst modern och hög kvalitetskänsla ska uppnås genom bland annat handsmidda rostfria detaljer och exklusiv teakinredningen.

Jag håller med om att designen känns tidlös men nog finns det en rejäl retrokänsla inritad.

Skrovet består av vinylester som vacuumlaminerats för att uppnå bra styrka, men också för att inte släppa ut några gifter. Besten Delta 54 IPS är tillverkad helt i kolfiber och varvet har låtit den smitta av sig lite på Delta Open 26 som har inslag av kolfiber, allt för att skapa en lätt, stark och snål båt. Båten väger 2 000 kg, vilket är ok men inte superlätt i förhållande till andra. Men skrovet är säkert lätt och starkt som varvet lovar, det borde vara allt trä och de fina detaljerna som väger.

Förbrukningen i Delta 29 SW låg på ca 1 liter/sjömilen i 30 knop med en Volvo Penta D4. Delta 29 Open ska klara samma sträcka på 0,75 L diesel, vilket är riktigt bra för en 26-fotare.

Nästa intressanta information vi väntar på är priset. Det kommer sannoligt ligga i samma klass som stilen…

299635_294340387261144_203403953021455_1176190_491024243_n
Öppen och flexibel inredning med fokus på sociala ytor. Fören och aktersoffan kan agera solbädd…

302430_292529394108910_203403953021455_1168881_1396242620_n
…eller vanlig soffa. I fören ska ett par kunna övernatta.

Small_DO_2_Vit_text

Small_DO_3_Vit_text

Data Delta 26 Open:
Längd: 7,5 m (utan badbrygga)
Bredd: 2,6 m
Vikt: 2 000 kg
Fart: Upp till 50 knop
Design: Ted Mannerfelt-Mannerfelt Designteam

 

Mer info: www.deltapowerboats.se

Se när vi låter en 8-åring testa Deltas största modell: ”8-åring lägger till med 14 miljoners båt”

 

Relaterade artiklar

Flipper 900 DC-8

Flipper 900 DC – första intrycken från testen!

190903 AMT 210 DC2 Puff

AMT 210 DC och BR – första intrycken från långtidstest!

batar_motorbatar_2018_EFPUppfoljn_Ingang_EFP16UppfoljIngang

Svenska framtidsbåten väntar på nästa lyft

batar_motorbatar_2018_FinnMasterT82_Ingang_FinnmasterT8UppdIngang

Finnmaster T8 – ännu mer krut på där bak