Det svenska foilingundret

Det svenska foilingundret

Redaktionen

America´s Cup är den absoluta spjutspetsen. Punkt. Men med detta sagt så ligger också Sverige märkligt långt fram i utvecklingen. Hamnen.se spanar in det svenska foiling-undret.

Foils, eller bärplan på ren svenska, är som bekant inget nytt påfund. Någon kanske minns ryska Volga som visserligen var sällsynta, men som då och då sågs flyga fram över fjärdarna från lanseringen 1964 och framåt.

Men det började redan 103 år före Volgas lansering då den engelska ingenjören Thomas Moy (1823-1910) experimenterade med vingprofiler med alla fördelar som det innebar av minskad energiåtgång och ökad komfort.

Noll intresse
Efter det följde ett drygt decennium då bärplan mest var en militär angelägenhet och inte så mycket mer. I övrigt var intresset för att utveckla konceptet för en bredare publik märkligt lågt, med undantag för nyss nämnda Volga.

Men så som på en given signal har foils blivit i ropet som aldrig förr. Detta sedan sedan syndikaten inom America’s Cup, världens äldsta idrottstrofé, fick upp ögonen för vad bärplan kan göra för båtfarten.

Kolfiber banar väg
Men det är inte hela förklaringen till att intresset tog fart så plötsligt. Gustav Hasselskog, som är en annan spjutspets inom foiling förklarar:

– En del kan förklaras med de höga bränslepriserna och den moderna människans vilja att värna om miljön. En liten motorbåt drar i runda slängar femton gånger mer bränsle än en vanlig personbil vilket känns i plånboken när man tankar.

Gustav fortsätter:
– Sedan har moderna material som till exempel kolfiber öppnat många nya möjligheter och dörrar. Det är lätt och mycket starkt och gör att bärplanen kan göras mycket tunna med minimalt vattenmotstånd. Det är ett jättekliv i utvecklingen i jämförelse med gårdagens klumpar till bärplan av stål.

– Sist men inte minst har modern och billig elektronik i kombination med väl utvecklade sensorer banat väg för mer bärplan som effektivt reglerar höjden automatiskt, säger Gustav Hasselskog.

Sverige leder!
Nästa fråga – varför Sverige ligger så långt fram inom foiling – väntar vi med att söka svar på här och nu.

Vi konstaterar bara att så är fallet, så länge.

Se listan nedan med svenska foiling-projekt som bär syn för sägen.

MER AV HAMNEN.SE OM SVENSK FOILING:
Test – svenska EFP16 är framtiden!
Jättelyft för svenska SeaBubbles!
EFP16 – ny svensk elbåt klar att sjösättas.
Foiling är framtiden!
Svenska Candela – det är nära nu!
Äntligen – stort lyft för svenska elbåten Candela!
Candela – en havsvariant av Tesla?
Candela slår nytt rekord.
Candela Speed Boat – första bilderna på lyftet!
Candela Speed Boat är sjösatt och provkörd!
Svenska Candela ska ta båtvärlden med storm!
Candela – första foilande elmotorbåten är svensk.
Candela Electric Speed Boat – på el i 40 knop.

Redaktionen

Det svenska foiling–undret!

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Med 420 sjömil tillryggalagt under ett dygn är det gamla rekordet på 79 slaget med råge!

420 sjömil på 24 timmar – Candela slår världsrekord i räckvidd

Sandhamn_Foil_Raid_inledning

Sandhamn Foil Raid – fart och adrenalin i dagarna tre

Hamnens Elbåtsmässa hålls på Gåshaga Marina på Lidingö under sista helgen i september!

Elbåtsmässan – Hamnens bejublade provåkningsfest för elbåtar

Volga_fortojd_inledning

Volga – han köpte och renoverade en bärplanande klassiker