Elbåten Candela+Polestar = bättre räckvidd och snabbladdning

Med batteriet från Polestar 2 och snabbladdning kan nya Candela C-8 ”Polestar powered” köra rekordlångt och snabbladda på under en timme. Det öppnar upp för helt nya sätt att åka elbåt.

Biltillverkaren Polestars och Candelas samarbete har nu resulterat i att Candelas flygande C-8 får betydligt längre räckvidd. Alla C-8:or som beställs från och med igår utrustas med samma 69 kWh – batteri som sitter i Polestar 2, vilket ökar räckvidden till 57 sjömil i 22 knop – en sträcka som motsvarar en resa mellan Åland och Stockholms mellanskärgård.

Se också:
Elbåten Candela sätter förmodat räckviddsrekord – 80 mil på en dag i Stockholms skärgård

Det är tre gånger så långt som konventionella elbåtar, men framförallt gör snabbladdningen det möjligt att köra betydligt längre på en dag. Plötsligt kan man köra från t.ex. Göteborg till Oslo på en dag, säger Mikael Mahlberg på Candela.

Med det större batteriet från elbilen Polestar 2 ökar räckvidden markant för Candelas elbåt C-8. Tack vare sina bärplan och låga vikt drar den i gynnsamma förhållanden bara lite över en kWh per sjömil i 22 knop.

Med DC-laddning, alltså så kallad snabbladdning, kommer C-8:an med Polestar-batterier att klara att ladda fullt på under en timme. 10-80 % ska gå på cirka 40 minuter med tillräcklig laddstyrka.

Marina snabbladdare spås bli betydligt vanligare inom kort och växer redan fram längs kusterna, bland annat på Västkusten och i Norge, vilket Hamnen.se tidigare skrivit om. Även i Italien, Spanien och Frankrike finns laddnätverk från bla. Aqua Super Power.

Räckvidden för elbåten Candela tillräcklig för de flesta

Men Candela menar att C-8:ans räckvidd på 57 sjömil redan räcker för de allra flesta dagsresor, utan att ladda.

Enligt data från båtdelningstjänsten Agapi boatclub är 95% av medlemmarnas alla motorbåtsresor under 50 sjömil på ett dygn, vilket gör att de flesta C-8-användare skulle klara sig fram och tillbaka till hemmahamnen utan laddstopp.

Räckvidd på över 50 sjömil med elbåt

Att förse Candela med en räckvidd över 50 sjömil i farter över 20 knop har länge varit en målbild för vd:n Gustav Hasselskog. Vid lansering av första Candelan med batteri från Polestar sa han detta på sina sociala medier:

– Jag ser fram emot att sätta mig bakom ratten i Candela C-8 med Polestarbatteriet, den första båten från vårt samarbete. Med en räckvidd på 57 nm vid 22 knop och möjligheten att ladda likström. Nu kan man verkligen ge sig ut på långa utflykter, säger han och fortsätter:

Jag ser fram emot att få åka snabb elbåt till Gotland

– I sommar ska jag ta min Candela från Stockholm till Gotland. Behöver bara ladda batteriet en gång på vägen. Resan på över 100 sjömil kommer inte ta mer än 6 timmar, inklusive en DC-laddning. Jag är glad att kunna meddela att från och med nu kommer alla Candela C-8 och P-8 Voyager att vara utrustade med Polestars 69 kWh-batteripaket. Därmed har vi cirka 3 x räckvidden vid hastighet jämfört med den bästa batteridrivna konkurrenten. Och det sista argumentet för att inte satsa på el-drift för den här typen av båtar är borta.

Polestar siktar på att göra fler transportmedel hållbara

Polestars satsning på att leverera batteri- och laddningssystem till en tredje part är ett steg i Polestars mål att göra fler transporter hållbara. Det är också början på ett bredare samarbete mellan Polestar och Candela.

– Att dela vår kunskap om batterier och fordonsteknik med Candela kommer att hjälpa oss att nå vårt gemensamma mål att övergå till en framtid där alla former av transporter är hållbara, säger Thomas Ingenlath, vd för Polestar.

Hemligheten bakom Candelas långa räckvidd

Hemligheten bakom den långa räckvidden ligger i Candelas hydrofoil- eller bärplansteknik, om man så vill kalla den. C-8 flyger över vågorna på datorstyrda undervattensvingar som kraftigt minskar vattenfriktionen och enligt Candela använder 80 procent mindre energi än konventionella båtar i hög hastighet. Den högeffektiva podmotorn, Candela C-POD, har en effekt på 75 kW/100 hk vid start. När C-8 väl är i luften flyger den effektivt och drar endast cirka 23 kW/30hp kontinuerligt från sitt Polestar-batteripaket. En konventionell båt av samma storlek skulle använda cirka 120 kW/160hp.

– Du kan åka från Sverige till Finland på en dag eller längs hela franska Rivieran på några timmar. För några få euro/dollar i elektricitet, säger Gustav Hasselskog.