Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Elias Johansson Rimsby

Hwila_25_forskepp
Hwila 25 har gjort sig känd som ett smycke till båt med fantastisk detaljkvalitet. Nu kommer den också med eldrift och drivlinan ska vara något utöver det vanliga.

Eldrift till sjöss är som bekant i ropet och många båtproducenter känner sig manade att haka på tåget. Så pass manade att det ibland går lite för fort. Att montera en elmotor på eller i en redan befintlig modell, bara för att man har bråttom, ger sällan optimala resultat.

Hwila började förvisso med bensinmotor men de lade redan från början sin själ i att optimera skrovet för att gå snålt. När det nu kommer med eldrift är det enligt Hwila något alldeles extra.

– En vanlig uppfattning är att eldrivna båtar har allt för kort räckvidd och inte är praktiskt användbara med dagens teknik, det vill vi motbevisa, säger Viktor Norstedt, delägare och vd.

 

Hwila som lanserade sin första version för omkring tio år sen har nu fått ny energi i form av nya ägare. De verkar verkligen ha tagit denna vackra skapelse till nästa nivå.

Nu är tekniken mogen för elbåt

 

Hwila 25 har utvecklats till ett smycke där man inte sparat på krutet på något vis. Nu har tillverkaren därtill provat fram en elektrisk drivlina som ska vara svårslagen när det kommer till manövreringsegenskaper och effektivitet, men framförallt när det kommer till ljudnivån – den är viskande tyst.

Precis som med detaljarbetet har man inte nöjt sig med att gå minsta motstånds väg och fallit för frestelsen att hänga på en hyllvara i form av en vanlig el-utombordare.

Skyndade långsamt

– Vi avvaktade utvecklingen och sökte väldigt aktivt efter en effektiv POD-drift och fann till slut en POD i Super Duplex (ett högklassigt rostfritt stål reds. anm.). Vidare är elmotorn föredömligt lågvarvig, samtidigt som propellerns diameter är väl tilltagen. Allt för att minimera ljud och vibrationer till det yttersta, berättar Viktor.

Han fortsätter:

– Det räcker som bekant inte att bara satsa på eldrift om man vill agera i klimatarbetet. Det gäller också att varje detalj ombord är beständig och att den ska hålla länge – om man vill minimera miljöpåverkan. Det är något som vi har försökt eftersträva sedan dag ett. Om man ständigt måste byta ut någon del ombord som ska tillverkas och flygas in från någon del av världen, så blir det likväl inte så miljövänligt i slutänden.

Skrovet mäter 7,45 x 1,95 meter och är mest effektivt i farter under 8 knop. Högklassiga detaljarbeten är Hwilas kanske främsta kännetecken.

Som Hamnen tidigare har rapporterat så utmärker sig Hwila 25 också med sitt högklassiga detaljarbete där aluminiumbrons-lagrade drickahållare och syrafasta beslag bara är några ambitiösa exempel.

Laddar lätt över natten

Batteriet är på 28,8 kWh och kan laddas från tomt till fullt på 9 timmar i ett landströmsuttag som klarar 16A.

Räckvidd på 120 sjömil – om man vill snåla

Förbrukningen är låg. Hwila uppger att man kan köra 120 sjömil om man håller 4 knop. Förbrukningen är mer specifikt på 0,21 kWh per sjömil och 0,45 kWh i 6 knop. I 8 knop uppger de att man kommer 35 sjömil, vilket ger en förbrukning på 0,82 kWh per sjömil.

Byggs i Visby

Serieproduktion av Hwila 25 Electric inleds redan i år och precis som sitt bensindrivna syskon kommer båten att byggas i Visby. Försäljningen av den eldrivna versionen inleds den 24:e oktober och premiärvisningen görs på Hamnen Electric Boat Show 22-23 oktober.

Visas på Hamnen Electric Boat Show

Viktor Norstedt träffas på Hamnen Electric Boat Show, ett webb-tv-sänt event som kan upplevas på plats vid Hamnens bas på Lidingövarvet, helgen 22 och 23 oktober. Eller online i Hamnens alla kanaler (Hamnen.se, Facebook, Youtube och Instagram).

Hwila_25_forskepp

Relaterade artiklar

Mantaray_inledningsbild

Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Strana-Arne

Stranas grundare – en båt för energilagring

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Ubat-av-lego

Så bygger man en egen eldriven ubåt i Lego

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar