Elbåt framtiden för Stockholms pendlare

Redaktionen

Redaktionen

Om det går som de unga svenska entreprenörerna Cajsa Henrikson, Jeppe Larsen och Sara Nordin tror så kommer världens storstäder satsa på sina naturliga vattenvägar i framtiden.
Och förhoppningsvis också på deras passagerarbåt som släpper ut noll och ingenting av miljögifter.

Trenden är tydlig. Andelen människor som bor i storstäder bara ökar och det ställer allt högre krav på vägar och nya transportmöjligheter. En relativt outnyttjad sådan är de naturliga vattenvägar som finns i många storstäder. Inte minst i Stockholm. Och de lär behövas nu när Slussen ska byggas om.

Efter att ha kört chartertrafik med företagsevent, kickoffer, möhippor och liknande hoppas nu företaget Ekocharter, att de naturliga vattenvägarna ska börja användas även mer till vardags för pendeltrafik till och från jobbet.

För ändamålet håller de därför på att ta fram den solpanelsdrivna katamaranen Elvira som släpper ut noll och ingenting av miljögifter. Detta i ett samarbete med Ekman Blomquist Yacht Design.


Än så länge finns hon bara på ritning men förhandlingar pågår med en rad olika potentiella investerare och när finansieringen väl är i hamn kan man ge klartecken till varvet Gotland Yard, som sedan beräknas behöva ungefär åtta månader på sig för att bygga båten.

– Drömmen vore sedan att få ett landstingsuppdrag så att man kan pendla till och från jobbet på sitt vanliga SL-kort, säger Jeppe Larsen.

Cajsa Sara och Jeppe driver Ekocharter med elbåtarDet krävs en hel del nytänkande och förmåga att ta sig över många trösklar för att sjösätta ett elbåtsprojekt som pendlaralternativ. Men enligt teamet bakom Ekocharter är det möjligt.

Hemligheten bakom Elvira är att hon blir särdeles energieffektiv med sitt lättdrivna katamaranskrov. Batteridrift i kombination med högeffektiva laddstationer, som placeras ut strategiskt längs rutten, och därtill solpaneler på taket på hela 30 kvadratmeter så är all energi som krävs förnyelsebar.

I en förlängning hoppas förstås också Ecocharter, som både är en båtproducent och ett rederi, att andra storstäder ska nappa på idén och satsa på eldriven pendeltrafik till sjöss för sina invånare.

Teknisk fakta Elvira:
Längd: 14,56 m
Bredd: 4,40 m
Djupg: 0,60 m
Höjd: 3,00 m
Vikt: 4 500 kg
Passagerare: 30 st
Lastkapacitet: 3 000 kg
Framdrift: 2 x 10 kW
Solpaneler: 3,6 kW
Toppfart: 12 knop
Marschfart: 7 knop
Räckvidd: 10 timmar
Design: E.B Yacht Design
Byggare: Gotland Yard
Mer info: www.ekocharter.se eller www.fundedbyme.com.

Relaterade artiklar

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber

Vita Yachts9 puff

Vita X – världens vackraste muskel-elbåt?