Wakeboardbåt i 35 knop på bara batterier

Redaktionen

Redaktionen

Att konstruera en eldriven bil som ska rulla på slät asfalt är en sak. Att driva en tung planande sportbåt på bara batterier lär vara betydligt svårare. 
Epic 232 Sport Electric visar dock att det går.

Det började med att Epic Boats i Louisiana tog fram en hybriddriven båt för vattenskid- och wakeboardåkning. Sedan har erfarenhet lagts till erfarenhet och nu har de också tagit fram en helt eldriven vattenskidbåt med imponerande prestanda. Det är världens första eldrivna vattenskidbåt och samtidigt ytterligare ett bevis för att det går att åka i planingsfart med flera vattensportare på släp med bara batterier som kraftkälla.

Under motorhuven sitter ett rejält batteripack, kablar, fler kablar och en vattenkyld likströmsmotor som driver dubbla motroterande propellrar som ger en effekt på 268 hästkrafter. Det räcker till en toppfart på strax under 35 knop och vridmomentet lär på elbilsvis vara brutalt. Ni vet väl till exempel att nya elbilen från BMW, i3,  som är allt annat än en sportbil, accelererar lika snabbt som märkets värsta racer M3. Förvisso är den bara lika snabb till 60 km/h, men det säger ändå en del om elmotorers kapacitet.

Bra acceleration
Båten kommer upp i planing med en wakeboardåkare bakom på mindre än 7 sekunder. Sedan kan man åka wakeboard i full rulle i en timme (med start, stopp, accelerationer, girar och allt annat som wakeboardåkning innebär) innan det är dags att ladda upp batterierna igen.

Om man åker i lite långsammare tempo, 4,5 knop för att vara exakt, och utan wakeboardåkare bakom, så räcker batterierna i upp till åtta timmar. Sedan tar det sju timmar att ladda upp batterierna igen. Om man inte köper till en Volkswagen TDI diesel/biodiesel-generator vill säga. En sådan ger 45 kilowatt och kapar laddningstiden till en timme.

Feta högtalare och nattbelysning är självklara tillval.
 
Men viktigast av allt är ändå att Epic ger wakeboardåkare möjlighet att utöva sin sport utan bli stämplade som miljösvin för att de bränner hundratals liter bensin om dagen. Speciellt som de gärna åker på insjöar, skyddade vikar och andra känsliga farvatten där vattnet är någorlunda skyddat. Skrovljudet blir man förstås aldrig av med. Men motorn är så gott som ljudlös och utsläppen av miljögifter är noll och ingenting och elkällan inte är ett kolverk eller så.

Inte bara båtar
I övrigt så skiljer sig inte Epic 232 Sport Electric nämnvärt från andra vattenskidbåtar. Självklara ingredienser är som bekant låga fribord, jättelik badbrygga, vattenskidbåge, stereoanläggning modell herrejösses och solbädd.

Med batteripackets låga placering i motorbrunnen följer låg tyngdpunkt och stabila sjöegenskaper. Skarpa girar ska låta sig göras utan minsta tendens till kast, vobbling, sladd eller andra obehagligheter. Lägg bara om ratten och håll i dig.

Här är ett reportage som ger ytterligare känsla för hur det är att åka ombord och efter en electrical Epic.

Förutom båtar så tillverkar Epic också en trehjulig sportbils-liknande skapelse samt en lika tuff som märklig blandning av terrängbil och ATV.


























Epic 232 SE
Längd: 7,6 m
Bredd: 2,6 m
Vikt: 2 639 kg
Pris: ca 150 000 dollar
Mer info: www.epicboats.com

Relaterade artiklar

Flax27-Greenboats-2019_JKu_2893-min-3

Flax 27 – byggd av fröer och PET-flaskor!

Evoy

Världens starkaste el-utombordare är nu norsk

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber

Vita Yachts9 puff

Vita X – världens vackraste muskel-elbåt?