Fartbåt slog runt under kurs i högfartsmanövrering

Elias Johansson Rimsby

Hydrolift_X27_SUV_MBYDet var under en kurs i högfartsmanövrering i norska Kragerø som en Hydrolift X-27 SUV slog runt med fyra kursdeltagare och en lärare ombord. Olyckan kommer att att utredas av norska statens haverikommission.

Från och med den 1 juni 2023 gäller förarbevis i Norge för alla slags flytetyg som går fortare än 50 knop. Något som gjort att tillströmningen till aktuella kurser för ändamålet har ökat.

Se också:
Hydrolift X-27 SUV – god för 72 knop!

Det var också vid ett sådant kurstillfälle som det gick riktigt snett på torsdagen den 25 oktober på upprört vatten i närheten av Barlandskilen i Kragerø, Norge.

Tre till sjukhus

Exakt hur olyckan skedde är oklart. Klart är däremot att kursbåten, en Hydrolift X-27 SUV med 450 hk, slog runt i vågorna varpå den delvis sjönk. Enligt norska Båtmagasinet ska tre personer ombord ha förts till sjukhus. Ingen ska dock ha skadats allvarligt i samband med olyckan.

Elev bakom ratten

Enligt uppgift till Båtmagasinet ska olyckan också ha skett i en “väsentlig lägre fart än 50 knop”. Det ska heller inte vara instruktören, utan en av de fyra eleverna, som framförde båten när olyckan var framme.

Se Motor Boat & Yachtings test av Hydrolift X-27 SUV. 

En av de olycksdrabbade var Tommy Kiil som driver Kiil-Sandtangen AS på det norska Sørlandet. Ett företag som bland annat reparerar, vinterförvarar och säljer båtar. Han vill dock inte uttala sig om olyckan förrän haverikommissionen har sagt sitt.

Förundersökning påbörjad

Sagda haverikommission leds av Dag Sverre Liseth som bekräftar att de har påbörjat en undersökning.

– Vi påbörjade en förundersökning kort tid efter olyckan och har nu beslutat att göra en grundligare undersökning av händelsen. Det kommer i sin tur att resultera i en offentlig rapport om händelsen, säger Liseth till Båtmagasinet.

Fartbåtar kräver kunskap

– På samma tema vill Hamnen påminna om att hyttbåtar generellt sett har ganska höga tyngdpunkter med sina överbyggnader och sina högt monterade utombordare. Sedan måste man vara försiktig med stegade skrov, säger Hamnens chefredaktör Gustav Morin. Han fortsätter:

– Att till exempel gira och släppa på gasen på samma gång kan vara en dålig idé då skovet lätt suger fast och kan hugga. (Se hamnens test av Goldfish 28.) Det är ingenting som man kan klandra tillverkaren för. Det gäller bara att vara medveten om det lika väl som att man vet att man inte kan gasa på med en potent sportbil hur som helst.

Gustav Morin igen:

– Sedan är det inte alltid säkrast att ha flytväst på sig om man kör en hyttbåt på ett utmanande sätt. Det blir väldigt svårt att ta sig ur hytten om man slår runt.

Olyckan i Stockholm

Olyckan i Norge för tankarna till den en högfartsolycka som inträffade i Sverige, närmare bestämt på Stockholms hamninlopp i samband med “Speedchallenge”då en Outerlimitis SV-43 med totalt 2 700 hästkrafter slog runt i hög hastighet så sent som i somras.

Hamnen återkommer om olyckan i Norge så fort rapporten blir offentlig.

Bilden är tagen under Motor Boat & Yachtings test av Hydrolift X-27 SUV.

MBY testar Hydrolift X-27 SUV

Relaterade artiklar

SSRS_assisterar_grundsmall

SSRS rapporterar – 200 utryckningar på grund av grund

Blunders_till_havs

Video – kavalkad av dyrköpta lärdomar till sjöss

containerfartuyg_simmare

Nära döden – simmade undan containerfartyg i sista sekund

Kranbil_krasch–sjosattning

Sjösättning – kranbil välte och skadade segelbåt

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar