Faster 495 – första intrycken från testen

En liten båt i tuffa förhållanden – redan där blir det spännande. Att den sedan klarar prövningen med den äran gör inte saken sämre. Här är första intrycken från testen av Faster 495.

Faster_495
Faster 495 utsätts för hårda prov på stökiga farvatten utanför Helsingfors.

En blott fem meter lång båt som ska hänga med de betydligt större båtarna i minst sagt stökiga farvatten utanför Helsingfors under en pressvisning. Det är förutsättningarna när Hamnens Gustav Morin kastar loss med Faster 495 som är minstingen i modellprogrammet.

Du var naturligtvis tvungen att välja den minsta båten?

– Ja, små båtar brukar innebära en intensiv körupplevelse och det gäller även Faster 495 som trots sitt steglist-befriade skrov balanserar ganska högt och lätt över vågorna, säger Gustav.

Varför steglistbefriat?

– Därför att man har kommit på att det dämpar bank, slammer och annat oljud i skrovet. Det gör upplevelsen mindre dramatisk och Faster har insett att åtminstone mindre aluminiumbåtar klarar sig utmärkt, om inte bättre, utan steglister.

Se också:
Faster 570 CC – första intrycken från testen
Test: Faster 625 SC – välbalanserad båt i plast och plåt

Hur klarar den sig där bland finlandsfärjor och annat i Helsingfors stökiga farvatten?

– Man kan säga att den beter sig som man kan förvänta sig av en liten båt och det blir lite hoppigt och stötigt men så har den ett ess i rockärmen som uppskattas. Jag talar om själva styrpulpeten som inte bara är ordentligt väl tilltagen med tanke på båtens storlek, utan som också har en finess i form av utfällbara förlängningar av pulpeten. Enkelt beskrivet är det glasdörrar som fälls ut och som skyddar effektivt från fartvind och rykvatten.

Faster 495 som balanserar högt och lätt på sitt steglist-befriade skrov.

Fler iakttagelser?

– Ja, Faster kammar också hem pluspoäng för sitt modulsystem som gör att man snabbt kan anpassa båten för olika uppgifter. Exempel kan vara att flytta en toft eller en förvaringsbox eller rentav lämna den iland för att skapa lite extra svängrum vid till exempel sportfiske.

Hur står sig Faster 495 i en rak jämförelse med andra aluminiumbåtar i samma storlek?

– Det varken kan eller vill jag gå in på redan nu. Här ska köras, kännas, klämmas och utmanas i många timmar till innan jag kan säga mer än det jag redan sagt. Jag återkommer i ärendet när testen släpps inom kort, avslutar Gustav Morin.