ANNONS

Flärdfull dubbelruffad familjefraktare

Gustav Morin

Gustav Morin

Marex_320_puffNär Marex 370 premiärvisades för några år sedan fick den mycket beröm för sin akterruff och sin smarta invändiga layout. I höst kommer Marex 320 som om möjligt är ännu bättre.

http://www.youtube.com/watch?v=cQi2A9g0g4w

När Marex 370 kom för några år sedan var det många som gladde sig åt att någon äntligen hade vågat satsa på en akterruffare. En båt som enklast kan beskrivas som en trerummare med sex kojplatser fördelade på tre hytter.

Nu kommer uppföljaren, Marex 320, som är storleken mindre men som ändå är förvånansvärt rymlig. På något sett har bröderna Aalrud i norska Arendal lyckats trolla med utrymmet och fått till en särdeles ljus och luftig bobåt. Kanske kan man likna den med 80-talets fina familjefraktare Flipper 850?

Bland finesserna noteras bland annat en elektrisk taklucka som sträcker sig över hela takets bredd och som i öppet läge gör detta till en öppen båt. Därtill har ruffen panoramafönster åt alla håll. Till skillnad från storasyster Marex 370 har nyheten ingen mittkabin men likväl en förkabin som inte skäms för sig. Också den med befriande mycket ljusinsläpp. Pentryt är placerat direkt bakom förarplatsen och har en bra diskho, tvålågig spis, ugn, kyl och gott om lådor och skåp för förvaring av tallrikar, kastruller, bestick och annan köksutrustning.

I den främre ruffen på styrbord sida finns också ett stort separat toalettutrymme med dusch, handfat, och förvaringsmöjligheter.

Från förarplatsen kontrollerar man en Volvo Penta D4 på 300 hk som i dagsläget ger en toppfart på strax under 30 knop under testkörningar av prototypen. Men som beräknas kunna knuffa upp ekipaget i ytterligare ett par knop när man har hittat rätt propeller och när alla finjusteringar är gjorda. En lagom marschfart hittar man i trakterna kring 23 knop och då beräknas man komma undan med en förbrukning på 1,5 liter diesel per sjömil.

På det hela taget är Marex 320 förhållandevis välutrustad från grunden med bland annat bogpropeller, värmare, teakdurkar i sittbrunnen, hydraulstyrning, kylskåp, tvålågig gasspis, trimplan, dusch på badplattformen och stereo mm.

En Marex 320 med nyss nämnda Volvo Penta D4 kostar 2 390 000 kr hos Saltsjön Yachts på Lidingö som är svensk återförsäljare.

Längd    9,99 m
Bredd    3,30 m
Vikt ca    5 000 kg
Bränsle    480 l
Vatten    350 l
Pris    2 390 000 kr
Info www.saltsjon-yachts.se

Marex_320_1

Marex_320_2

Marex_320_interior

Marex_kok

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

Sorry, we couldn't find any posts. Please try a different search.