Flipper 900 DC – första intrycken från testen!

Hamnen.se har som första journalister testat den nya storsatsningen Flipper 900 DC. Här pumpar vi Hamnens utsände reporter Claes Olivecrona, på information i väntan på att testen publiceras.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Flipper 900 DC samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Vi har förstått att Nimbus Group vill ta Flipper in i finrummet med Flipper 900 DC. Hur märks det?

– Förutom att det är en stor daycruiser med sina 9,05 x 3,10 meter så är den också påkostad med teakdäck, dubbla kylar, elegant inredning, rejält toalettutrymme med dusch och en lång rad andra snitsiga finesser som inte kan sorteras in i facket ”det allra nödvändigaste”.

Men samtidigt har tillverkaren velat skicka med en hälsning från Norden när nya Flipper 900 DC nu ska vistas i de exklusiva hamnarna i Medelhavet. Märks det också?

– Ja, den har till exempel öppen förpulpit och levereras också med ankarspel i aktern så att man kan lägga till med fören mot land, såsom vi nordbor brukar göra. Och så har den värmare…

 

Testkörningen genomfördes i byiga vindar mellan 6 och 13 m/s på vattnen runt Lidingö och på Stora Värtan.

Några fler typiskt nordiska lösningar?

– Nja, eller ja definitivt, men det är svårt att sätta fingret på. Man känner helt enkelt igen de svepta linjerna och stilen från Flipper så som vi minns båtmärket.

Avsikten, enligt tillverkaren, har varit att båten också ska vara snabb, ha sportiga köregenskaper, lämpa sig för långa tider till havs, ha hög boendekomfort och högt säkerhetstänk. Hur har man lyckats man med denna, ganska spretiga, målsättning?

– Bra och sådär. Den har ju höga fribord och väl skyddande vindrutor så säkerheten är det väl inget akut fel på. Snabb är den också eftersom den gör mer än 50 knop men vill man vistas långa tider till havs får man inte ha med sig så mycket packning.

Flipper 900 DC lyckades precis hänga med Skippos höghastighetsdrönare i medvinden.

Och köregenskaperna?

– Jag kan säga att den balanserar förvånansvärt högt på sin V-botten med tanke på att den väger 3,1 ton plus bränsle och vatten (425 + 160 liter) plus besättning plus packning plus…

– ja du fattar… Men den överraskar på fler än ett sätt när det gäller köregenskaperna.

På vad för sätt?

– Det får man se när vi släpper testen, avslutar Claes Olivecrona.