Goldfish 46 Bullet – värst i viken med enorm RIB!

Elias Johansson

En fjorton meter lång RIB med trippla steg, 3 x 450 hk och en toppfart på 85 knop. Norska Goldfish har helt enkelt gett sig fanken på att vara värst.

Om till exempel Östersjön är på sitt allra värsta humör, din helikopter är trasig och du plötsligt kommer på att du har bråttom till festen i Visby så är förstås en Goldfish 46 Bullet bra att ha till hands.

I övrigt är det svårt att komma på en enda förnuftig anledning till att hosta upp de i runda slängar fem miljoner som denna RIB kostar.

Men vem vill vara förnuftig?

Goldfish 46 Bullet är en kombination av design, som går hem på de finaste av bryggor, samt fart- och sjöegenskaper utöver det vanliga.

Här handlar det helt enkelt om att vara värst i viken och att samtidigt kunna glänsa mest vid paradbryggan i gästhamnen samt – mot förmodan – någon gång använda båten till vad den är byggd för.

Om man är privatperson vill säga.

Se när vi testar:

Goldfish 23 – norskt fullblod med stil 
Goldfish 28 – test i smällkalla vintern

För övriga – polis, kustbevakning, sjöräddning med mera kan den förstås ha en mer praktisk funktion. Men då rimligen i ett mindre stekigt utförande.

När man måste till festen i Visby men helikoptern är trasig…

 

Värstingen i fråga heter alltså Goldfish 46 Bullet, kan bestyckas med trippla eller varför inte fyrdubbla motorer, har en trippel stegbotten och levereras med löfte om att ingen slår den på fingrarna i grenen ”snabb och säker färd på upprört hav”.

På köpet får man förstås också en förarmiljö som matchar det ovan beskrivna med fjädrande stolstativ av modell snordyr värsting, överskådliga och väl tilltagna dubbla plottrar och enligt utsago alla rätt när det gäller ergonomi.

Det finns RIBar med motsvarande egenskaper men de andas oftast mer bruksbåt än stekarbrygga. Denna kombination ska vara förklaringen till Goldfish 46 Bullets smått sanslösa prislapp. Konceptet verkar fungera då norska Goldfish går som tåget och ökade sin omsättning med 72 procent 2019. År 2020 verkar inte ha varit sämre.

Sist men inte minst ingår en spartansk ruff för enstaka övernattningar, som i praktiken med all säkerhet mest används som torr och säker förvaring.

Om det går som varvet hoppas och tror så är den första Goldfish klar för leverans nu i mars och kanske kan Goldfish om möjligt bli än mer frekvent förekommande längs Oslofjordens privata bryggor.

Goldfish 46 Bullet
Längd: 14,99 m
Längd skrov: 13,90 m
Bredd: 3,95 m
Vikt: 4 800 kg
Motor: Upp till 4 x 450 hk
Toppfart: 85 knop
Antal pers: 12 st
Bränsletank: 2×650 liter
V-botten: 22 grader
Vattentank: 70 liter
Djupgående: 1,1 m
Pris: Pris 5 000 000 kr.
Mer info: www.goldfishboat.com
Goldfish 46 Bullet-22

Relaterade artiklar

Goldfish 40 Puff

Goldfish 40 Ocean – solplattform i lyxförpackning

batar_motorbatar_2017_Mono_Ingan_Ingang

Mono håller en egen kurs

batar_motorbatar_2017_HydroliftP42_Ingang_HydroliftP42IngangGGG

Hydrolift P42 – norsk stridis i privatutförande

batar_motorbatar_2016_Gratline230_Gratline230Ingang_Greatline230Ingang

Greatline 230 Open – ny helsvensk retroracer

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar