Goldfish X9 – snabbast bland de eldrivna!

Elias Johansson

Man tager ett välsvarvat skrov från Goldfish och en potent elmotor från Evoy. Häpp! – så får man världens snabbaste eldrivna seriebyggda motorbåt.

Fast än är man inte där. För det som Hamnen har snappat upp är bara något som komma skall – om allt går som man hoppas och tror.

Först ska sagda flytetyg fungera och testas som så kallad ”VIP chaser boat” under de extrema katamaranracen i SailGP med start i Plymouth 17 juli i år. Men premiären blir 8 maj i Arendal.

Där här min drömbåt sen 20 år tillbaka!

Leif A. Stavøstrand, vd Evoy.

Drivlinan kommer från norska Evoy som har ett inombordarsystem med omkring 400 hästkrafter och ett rejält batteripaket.

Mer om denna nyhet i videon ovan!

Goldfish X9
Längd: 9,00 m
Bredd: (uppblåst) 3,10 m
Bredd skrov: (tömd) 2,30 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 800 kg (utan motor)
Motor 1 x 300 hk – 2 x 300 hk utombordare  eller el-inombordare.
Bränsle 630 l
Vatten 42 l
Max pers 12
Design Pål Sollie
Pris 179 556 euro (med 1 x Mercury Racing V8 450R) . Pris med eldrift ännu ej fastställt.
Mer info goldfishboat.com
Goldfish - puff

Relaterade artiklar

Fugu 4k 2

Fugu 29 RIB – första intrycken från testen

Hydrolift E-22 Evoy electric outboard

Hydrolift satsar på eldrift i samarbete med staten

Goldfish 40 Puff

Goldfish 40 Ocean – solplattform i lyxförpackning

Goldfish 46 Bullet-22

Goldfish 46 Bullet – värst i viken med enorm RIB!

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar