Goldfish X9 – snabbast bland de eldrivna!

Elias Johansson Rimsby

Man tager ett välsvarvat skrov från Goldfish och en potent elmotor från Evoy. Häpp! – så får man världens snabbaste eldrivna seriebyggda motorbåt.

Fast än är man inte där. För det som Hamnen har snappat upp är bara något som komma skall – om allt går som man hoppas och tror.

Först ska sagda flytetyg fungera och testas som så kallad ”VIP chaser boat” under de extrema katamaranracen i SailGP med start i Plymouth 17 juli i år. Men premiären blir 8 maj i Arendal.

Där här min drömbåt sen 20 år tillbaka!

Leif A. Stavøstrand, vd Evoy.

Drivlinan kommer från norska Evoy som har ett inombordarsystem med omkring 400 hästkrafter och ett rejält batteripaket.

Mer om denna nyhet i videon ovan!

Goldfish X9
Längd: 9,00 m
Bredd: (uppblåst) 3,10 m
Bredd skrov: (tömd) 2,30 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 1 800 kg (utan motor)
Motor 1 x 300 hk – 2 x 300 hk utombordare  eller el-inombordare.
Bränsle 630 l
Vatten 42 l
Max pers 12
Design Pål Sollie
Pris 179 556 euro (med 1 x Mercury Racing V8 450R) . Pris med eldrift ännu ej fastställt.
Mer info goldfishboat.com
Goldfish - puff

Relaterade artiklar

Axopar_25_electric

Axopar inleder ambitiös satsning på eldrift med norska Evoy

Goldfish_43_Ocean_Exterior

Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen

220331 - Northstar Orion 6 - Still2

Northstar Orion 6 – första intrycken från testen

Zulu-33-P-test-av--rib

Zulu 33 P – första intrycken från testen av fartmaskinen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar