Greatline 230 Open – ny helsvensk retroracer

Redaktionen

I utbudet av alla nya strykjärn till plåtbåtar med raka stävar och vassa hörn känns nya Greatline 230 Open befriande egen.

Svenska Greatline är knappast känt för att spotta ur sig modeller i någon vidare hög takt. Metoden är istället att skynda långsamt, gå sin egen väg och noga överväga nästa steg.

Det gäller också Greatline 230 Open som nu tar form på Geir Arnestads ritbord. Utmärkande är mjuka linjer, breda passager runt en centrerad förarplats och ett litet krypin med övernattningsmöjlighet för två.

Torr gång
I grundreceptet ingår också ett luftsmort skrov samt en väl utlagd bog som skapar mycket svängrum fram i båten och som ska verka avvisande mot uppstudsiga brottsjöar även i lite tuffare förhållanden.

Båten kan motoriseras med allt mellan 130 och 350 hk och med det sistnämnda alternativet kan man räkna med en toppfart på ungefär 60 knop.

Nu med snurra
Trots att Greatline gärna går sin egen väg så har de ändå gjort en tydlig anpassning till den rådande trenden i båtbranschen genom att Greatline 230 Open blir den första modellen med utombordare.

Om allt går enligt planerna så blir nya Greatline 230 Open klar lagom till båtmässorna i Göteborg och Stockholm nästa år.

Se också:
Greatline 29 – debut för motorbåtsdesigner.

Greatline 230 Open  
Längd: 7,12 m
Bredd: 2,49 m
Vikt med motor: ca 1 500 kg
Rek. motorstyrka: 130-350 hk
Toppfart: 34-60 knop
Bränsle: 200 liter
Vatten: 30 liter
Sittplatser: 8
Sovplatser: 2
Pris: ej fastställt
Mer info: www.greatlineboats.se
batar_motorbatar_2016_Gratline230_Gratline230Ingang_Greatline230Ingang

Relaterade artiklar

Hydrolift_elfarja_inledningsbild

Hydrolift levererar eldrivna färjor till OS i Paris

Goldfish_43_Ocean_Exterior

Goldfish 43 Ocean – första intrycken från testen

Hydrolift_X32 8

Hydrolift X32 S – familjefest i 80 knop

Hydrolift E-22 Evoy electric outboard

Hydrolift satsar på eldrift i samarbete med staten

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar