Greenline eDrive – ett stort kliv framåt

Redaktionen

Redaktionen

Deras strävan är hedervärd och Greenlinee Drive är en viktig Milstolpe. Men än dröjer det innan Greenline Yachts kan presentera en eldriven semesterbåt med acceptabel marschfart och räckvidd.

Först kom Greenline 33. En båt som en gång för alla skulle bevisa att även båtar kan förses med hybridteknik.

Det tar sig!
Gott så. Men den stora drömmen är en fullfjädrad bobåt som klarar sig med bara eldrift och även om det kan kännas avlägset så är Greenline NEO ett stort steg i rätt riktning.

För nog klarar den sig. Men kanske inte så länge som man skulle önska.

Med två stycken Torqeedo Deep Blue elektriska utombordare (2 x 80 hk) och dubbla 30,5 kWh (totalt 61 kWh) högeffektiva Litiumjonbatterier kommer man 40 sjömil i 6 knop innan det tar stopp.

I maxfarten 16 knop tar batterierna slut efter 20 sjömil.

Medan Greenline Yachts jobbar vidare mot bättre räckvidd med eldrift så erbjuder de samma båt under namnet Greenline NEO.

Då har den två bensinutombordare på 300 hk vardera och har en marschfart på 36 knop samt en toppfart på 42.

Oavsett bestyckning så får köparen en svårslagen sittbrunn med U-soffa, wet bar plats för 16 personer.

Se också:
Greenline hybrid – vi testar eldrift i ytterskärgården.
Greenline 48 – hybrid med mäktig flybridge.
Ny större hybridbåt från Greenline.

batar_motorbatar_2018_GreenlineNEO_Ingang_GreenlineNEOIngang

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2016_Greenline36_Greenline36Ingang_Greenline26Ingang

Greenline 36 – tre knop på bara sol!

batprylar_2014_Torqueedo_TorqBildspelUtb_TorqueedoUtbordare

Torqeedo Deep Blue – ny eldriven inombordare

Greenline 40 H.

Ny större hybridbåt från Greenline

Hamnen.se på skärgårdsjakt

Kapten Franz på skärgårdsjakt