Hinckley Dasher – första eldrivna lyxbåten

Redaktionen

Anrika Hinckley Yachts vill visa att gammal klassisk design med fördel kan kombineras med modern teknologi. Eller vad tycks om nya eldrivna Hinckley Dasher?

Designmässigt skiljer den sig inte så mycket från de andra båtarna i modellprogrammet. Rak och enkel design i kombination med lång vattenlinje är ingredienser som har hängt med i grundreceptet sedan starten 1928.

Det betyder för den skull inte att Hinckley Yachts är främmande för utveckling. I nyheten Hinkley Dasher sitter gammal tidlös design och modern teknologi i samma båt. En båt som tillverkaren påstår är världens första eldrivna lyxbåt.

I motorrummet sitter det två elmotorer på motsvarande 80 hk vardera och som är kopplade till BMW i3 lithium–batterier.

Det räcker till en toppfart på upp till 17 knop för den som vill åka snabbt en kort stund. Eller närmare bestämt i max 20 sjömil då batterierna tar slut.

Nej – bättre då att nöja sig med 10 knop och njuta av den ljudlösa färden i upp till 40 sjömil.

Hinckley Dasher premiärvisas på Newport International Boat Show, Rhode Island i September.

Hinkley Dasher  
Längd: 8,70 m
Bredd: 2,60 m
Djupgående: 0,70 m
Vikt: 2 950 kg
Marschfart: ca 8 knop
Räckvidd (toppfart): ca 17 sjömil
Räckvidd (marschfart): ca 35 sjömil
Mer info: www.hinckleyyachts.com
batar_motorbatar_2017_HinkleyDasher_Ingang_HinkleyDasherIngang

Relaterade artiklar

Betriton-boat-bike-house-in-one

BeTriton – elcykel, båt och semesterboende i ett!

Artemis_foilande_arbetsbat

Artemis eldrivna och foilande arbetsbåt gör 34 knop

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt

Candela P-8 Voyager – foilande eldriven taxibåt

Strana_23_cruisingfart

Eldrivna Strana 23 – första intrycken från testen

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar