ANNONS

Höga farter och dramatisk vurpa i Roslagsloppet

Gustav Morin

Gustav Morin

{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/2013/Roslagsloppet/Roslagsloppet_puff” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Hundratals publikbåtar trängdes i solgasset längs Roslagsloppets bana mellan Norrtälje och Öregrund och bjöds på fin underhållning. Det platta vattnet gav riktigt höga toppfarter och några dramatiska vurpor. Daniel Segenmark och Leif Sundberg stod till slut som totalsegrare i den snabbaste och mest prestigefyllda klassen 3C.
Foto: Torbjörn Blomquist.

Publiken jublade när alla olika klasser brände förbi i sommarsolen på sträckan Norrtälje till Öregrund.

Strålande sol och så gott som plattvatten gav riktigt höga farter. Men de snabbaste båtarna som körde den långa banan mötte en del sjö ute på havet utanför Kapellskär.

Det är dock inte alltid hög sjö är den mest riskfyllda faktorn. Vid platt vatten vågar förarna trimma ut allt vad det går och låter båten balansera på bara den yttersta tippen av aktern för att minimera den våta ytan och nå så hög fart som möjligt. Men det innebär också att båtarna blir väldigt känsliga för hastiga girar och framför allt oförutsedda vågor.

Klockan var 11.28 när Tobias Jonsson riggat klart sin kamera vid Räfnäs brygga, precis i tid för att fånga båten Z-131 från V150-klassen som i full fart fick för mycket luft under skrovet och kraschade mitt framför honom.

Föraren Anders Block meddelar till Norrtelje tidning att han kastades ur båten men att det trots allt inte var lika dramatiskt som det ser ut. Han skar dock upp foten ganska rejält och värst däran var stortån som i princip skurits av. Det krävdes tio timmars operation för att rädda den. Navigatören höll sig kvar i båten men skadade ett par revben.

Störst dramatik rent tävlingsmässigt var det ändå i den näst snabbaste klassen 3B där båtarna toppar cirka 70 knop. Tre förare tampades om ledningen och växlade position flera gånger under racet. Snabbast allround var Rasmus Söderholm som till slut korsade mållinjen först.

De små gummikatamaranerna Thundercat var en av de största klasserna med elva båtar.

Störst var vattenskoterklassen med 16 deltagare, varav två var tjejer som visade att de gott och väl kunde mäta sig mot killarna. Bäst var Sara Pihlström på nionde plats men det häftigaste var att Jessica Sundlöv var på väg att vinna hela tävlingen. Hon gick i mål som etta men diskades när det stod klart att hon inte rundat ett märke korrekt.

Vattenskoterklassen är för övrigt en av de mest utmanande klasserna då farterna är över 60 knop och föraren måste både styra, gasa och navigera.

Av nästan 100 startande ekipage var det bara 70 som lyckades ta sig i mål och fick mötas av den härliga stämningen i Öregrund med fullt av publik på klipporna. Det var ett osedvanligt stort bortfall. Bland annat ska flera av skotrarna ha skurit, några båtar vurpade och andra hade problem med slangar som lossnade och powertrimsystem som gick sönder.

{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/3A” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Viktor Jansson och Filip Eriksson vann klassen 3A.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/3B” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Rasmus Söderholm och Jonny Ingmarsson vann klassen 3B.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/3C” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Daniel Segenmark och Leif Sundberg stod som totalsegrare i klassen 3C som också är den snabbaste med toppfart över 80 knop.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/V50″ previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Sebastian Groth och Kristoffer Groth vann minsta klassen V50.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/Runabout” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Efter diskningar vann stod en förvånad Andreas Thorberg som vinnare.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/Inbordare” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Gunnar Olderin och Johan Hilland vann den lilla klassen för katamaraner med inombordare.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/W150″ previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Benny Arvidsson och Håkan Berg vann klassen W150 som går riktigt fort trots att den bara har 150 hk, toppfarten är över 70 knop. 
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/V150″ previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}V150 är en billig med väldigt tuff och rolig klass. Vann gjorde Marcus Friberg och Eva Petterson.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/Thundercat” previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}Thundercat är en riktigt spännande klass som man kan vara aktiv i med liten budget. Toppfart upp mot 50 knop med bara 50 hk. Kanske den obekvämaste klassen. Vann gjorde Martin Levin och Stellan Persson.
{artsexylightbox path=images/stories/racing/motorsport/Formel_2/V300″ previewWidth=”490″ previewHeight=”260″}En av de tuffaste klasserna och snabbaste enskrovsklassen heter V300 och vanns av norrmännen Nils Smestad och Göran Johanssen Nielsen.

Läs mer om de olika klasserna på: 
www.svera.org
www.roslagsloppet.com
Se alla resultat här.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

racing_motorsport_2019_Racingvurpa_Boatracing

Expertens analys av den våldsamma vurpan

Spektakulart_2019_Pa_kanelen_i_kanalen_Pa_kanelen_i_kanalen

På kanelen i kanalen…?

racing_motorsport_2019_Extreme_dinghy_racing

Dinghy Derby – sjövild budgetracing!

nyheter_2012_09_Crash

Family guy visar virala båtkraschen