HyCruiser 28 – med batteri och vätgas i 180 sjömil!

En toppfart på 15 knop och en marschfart på 9 är måttligt imponerande – men om man lägger till fakta som noll utsläpp och gångtid 20 timmar så lystrar vi. Här är HyCruiser 28!

Den norska tillverkarens egen beskrivning lyder som följer:

HyCruiser 28 är en elektrisk, noll-utsläpps-dagsturbåt med en toppfart på 15 knop.

 

Inget konstigt så långt – men sen kommer fortsättningen: och med hydrogen-räckviddsförlängare får den er räckvidd på 20 timmar eller 180 sjömil i marschfart.

Energin ombord lagras i en batteribank och i vätgas-tankar. När det behövs så omvandlar bränsleceller vätgasen till elektrisk energi som laddar batterierna.

Det finns redan många både motor- och segelbåtar som använder bränsleceller ombord för att kunna ha mindre batteribank men framförallt för att slippa ha igång motorn och ladda sina batterier med generatorn. Det är ju ingen höjdare att köra motorn på tomgång i till exempel en naturhamn med allt vad det innebär av oljud, avgaser och sura grannar. Mer om hur det är att använda bränsleceller och om det är en smart investering i den här artikeln.

Men i fallet HyCruiser 28 handlar det såklart om en mycket större vätgastank och troligen en mer förfinad process.

Se också när vi testar elbåtar

Candela – framtidens (el)båt är otroligt bekväm
Rand 28 – en el-cruiser optimerad för skärgårdsmys

Bränslecellerna och tanken med vätgas är en räckviddsförlängare med produktnamnet HyRex (Hydrogen Range Extender).

Efter upp till tre timmar med batteridrift aktiveras HyRex och laddar batterierna helt ljudlöst och med rent vatten som restprodukt varpå driftstiden alltså utökas till ovan nämnda 20 timmar i nio knop.

Effektivt framåtriktat drev, batteribank och vätgas i en fin kombination ska bli nyckeln till framgång för HyCruiser 28.

De flesta båtägare klarar sig med max fyra påfyllningar av vätgas under en säsong och går det som man hoppas ska vätgas finnas att tillgå via mobila tankstationer, åtminstone längs den norska kusten framöver.

Bakom idén ligger norska Zero Emission Yachting och än så länge är HyCruiser 28 bara en prototyp som är utvecklad i samarbete med kunniga inom ämnet hydrogen.

HyCruiser 28
Längd 8,40 m
Bredd 2,40 m
Vikt ca 1 450 kg
Elmotor 30 kW
Batterier 30 kWh
Hydrogen bränsceller 15 kW
Hydrogen tankar 240 l (150 kWh)
Färskvatten 50 l
Pris ej fastställt
Design Øystein Jaer, Oslo
Mer info zey.no
HyCruiser 28 4

Relaterade artiklar

Taiga Orca 14

Taiga Orca – muskulös eldriven vattenskoter till Sverige

epropulsion

ePropulsion – smidigt, lätt och klimatsmart!

Fountaine Pajot-3

Fountaine Pajot – rymlig som få och snart med eldrift!

image

Nautiques nya wakeboardbåt – friskt vågat med bara el!

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar