Hydrolift satsar på eldrift i samarbete med staten

Norska Hydrolift satsar med nya E-22 både på elektrisk framdrift och på delningsekonomi.

Den nya båten sägs vara en av de snabbaste elbåtarna som idag erbjuds i fritidsbåtssegmentet. Båten är framtagen i samarbete med båtpoolsföretaget Kruser och elmotorstillverkaren Evoy.

Det är inte bara i Sverige som båtpoler blivit populära, även i vårt grannland Norge är intresset stort. En av aktörerna, Kruser AS, kan från och med sommaren 2021 erbjuda sina premiummedlemmar Hydrolift E-22.

Kruser står för initiativet och förmedlingen till kunderna, Hydrolift för skrovet och den eldrivna utombordaren levereras av Evoy – helt enkelt ett helnorskt projekt.

Hög toppfart

Hydrolift E-22 är anpassad för Evoys elektriska utombordare och ska kunna köras i 23 knop i en timme. Maxfarten ligger på 40 knop, men det du vinner i hastighet förlorar du i batteriets räckvidd.

Det går att köra snabbt men då blir räckvidden kort. Fem timmar kan man köra i låg fart. E-22 har enligt uppgift ett vidareutvecklat och effektiviserat skrov som är modiferat för att passa en elektrisk drivlina och de 150 hästkrafter som utombordaren från Evoy levererar.

Nöjer du dig med en framfart på sju knop kan du däremot njuta av en tyst färd i hela fem timmar innan det är dags för laddning. Hydrolift E-22 är baserad på Hydrolift X-22 och ska vara en praktisk och trygg ”skärgårdsjeep” med goda sjö- och köregenskaper och väl tilltagna sociala ytor.

Elbåtarna har kommit för att stanna

Bård Eker, designer och vd Hydrolift.

– Elbåtarna har kommit för att stanna och det har varit en spännande utmaning att få vara med och leverera den första snabbgående elbåten för det stora fritidsbåtssegmentet, säger Bård Eker, CEO i Hydrolift.

Se när Skippo testar elbåtarna:

Candela – med bärplan in i framtiden
Rand 28 – ett stort steg mot eldrift
X Shore – i duell mot känd fossilbåt

Fler elbåtar på gång

Enligt uppgifter från bland annat norska Båtmagasinet jobbar Hydrolift nu med flera utvecklingsprojekt där olika former av eldrift ingår. Den norska premiumbåtstillverkaren säger sig vilja jobba på ett sätt som ger dem möjligheter att både modifiera existerande båtmodeller och tillverka nya varianter på existerande moduler och anpassa dem för eldrift.

Motorsystemet från Evoy är ett totalpaket som inkluderar elmotor, batteri, skärmlösningar, laddare och gasreglage. Evoys så kallade Over-The-Air (OTA)- mjukvara gör det lättare att uppdatera systemen, serva motorn, samt söka och åtgärda efter eventuella problem med motorn. Just nu testas även ett nytt utombordarsystem med namnet ‘Gale Force Series’ ut till Evoy med lanseringsplaner under det andra kvartalet 2021.

Evoy erbjuder olika laddningsalternativ

Som standard levereras ett system som laddar med runt 22 kW. Det finns även alternativ med 44 kW som laddar upp batteriet på två timmar, samth ett superladdsystem på 300 kW som laddar på mindre än 30 minuter.

Evoy släppte nyheten om sina elektriska utombordare i mars och de fick snabbt ett stort internationellt intresse.

450 hk på gång

Singelmontage passar bäst för båtar i storleksklassen 18-25 fot, medan dubbelmontage rekommenderas för båtar 25-35 fot. Till säsongen 2021 kommer 150-hästaren ut på den europeiska marknaden och nästa år planerar Evoy komma ut med en 350 hk. Till år 2025 ska en monstermaskin på hela 450 hk komma. Lansering i Nordamerika är planerad till nästa år och till resten av världen år 2023.

Elbåtar är fortfarande dyrare än andra båtar med fossila bränslen och projektet har fått stöd från norska Enovas (ett statligt företag som jobbar med miljömässig omställning av bland annat maritim teknologi) på drygt 3,4 miljoner norska kronor, vilket varit avgörande för satsningen.

Hydrolift 22-E

Längd 6,68 m
Bredd 2,30 m
Skrov 24 grader, tvåstegsbotten
Vikt ca 1 500 kg ink motor
Drivlina Evoy 150 hk, elmotor
Byggmaterial GRP sandwich
Last 6 personer
Pris från ca 1,6 miljoner norska kronor (inkl 150 hk Evoy)
Mer information Hydrolift.com