Iron – premiär för nytt svenskt märke

Futuristisk design, välsvarvade skrov och rejäla avbärarlister. Det är vad som utlovas i det nya svenska båtmärket IRON. 

En RIB – fast ändå inte. För den minst sagt grova avbärarlisten är inte en gummitub fylld av luft som ger flytkraft. Enligt tillverkaren är istället poängen med den, förutom att den skyddar vid en oförsiktig tilläggning, att den dämpar skrovljud, rörelser och resonansljud, samt sänker båtens tyngdpunkt.

IRON är alltså ett försök att fylla en lucka mellan RIB och traditionella plast- och aluminiumbåtar.

Eller som tillverkaren själv uttrycker det:

– Genom att kombinera sjöegenskaperna från RIBens mjuka gång och fenderfunktion med plast- och aluminiumbåtars stora inner- och förvaringsutrymmen, är IRON Boats ett unikt koncept.

Man framhäver också produktionskonceptet som ska pressa priset – utan att tumma på kvaliteten. Det handlar om att använda få moduler och att dela dessa mellan de tre oilka modellerna.

Effektiva skrov
Bakom designen står Mannerfelt Design Team som har rykte om sig att skapa välsvarvade och effektiva skrov. Enligt beräkningarna ska IRON vara god för över 50 knop med det största motoralternativet.

Världspremiär på båtmässan i Göteborg med start den 2 februari där man visar upp IRON 767 samt IRON 707.

Premiären för minstingen IRON 647 får vänta till båtmässan i Stockholm den 1 mars.

Iron 767

IRON 767

Längd: 7,70 m
Bredd: 2,44 m
Vikt utan motor: 1 200 kg
Rek. motorstyrka: 200-300 hk
Bränsle: 260 liter
Antal personer: 8
Toppfart: 40-50 knop
Mer info: www.ironboats.se

Iron 707

IRON 707

Längd: 7,12 m
Bredd: 2,44 m
Vikt utan motor: 1 000 kg
Rek. motorstyrka: 150–225 hk
Bränsle: 185 liter
Antal personer: 7
Toppfart: 40-50 knop
Mer info: www.ironboats.se

Iron 647

IRON 647

Längd: 6,52 m
Bredd: 2,44 m
Vikt utan motor: 850 kg
Rek. motorstyrka: 115–200 hk
Bränsle: 160 liter
Antal personer: 6
Toppfart: 40-50 knop
Mer info: www.ironboats.se