Jakt 12 – Sveriges mest effektiva familjemotorbåt?

Elias Johansson Rimsby

En Pettersson-kopia? Alls icke! Bättre än så måste vi kunna om vi ska skapa framtidens eldrivna båtliv. Se när Jimmy Hellberg, skaparen av supereffektiva Jakt 12, gästar Hamnen Electric Boat Show.

Det är förstås ingen slump att det just är ett fullblodsproffs inom segling som har skapat en av Sveriges mest lättdrivna motorbåtar. Vem annars, om inte någon som ständigt jagar tiondels knop, ägnar hela sin vakna tid åt att fundera över hur ett riktigt effektivt skrov ska se ut?

Om båten sedan ska drivas med motor eller segel spelar mindre roll.

Se också:
Test: Jakt 12 – inga svall och otroligt låg förbrukning
Jakt 12 – första intrycken från testen
Krönika/analys – de smala båtarnas lovsång

– Det är trots allt betydligt enklare att skapa en effektiv motorbåt än en segelbåt. Inte minst för att man då slipper ta hänsyn till ett brett spann av olika farter och krängningsvinklar, säger Jimmy Hellberg.

– Det gäller att bestämma sig för vad båten ska användas till och inte försöka vara bra på allt. I det här fallet efterlyste beställaren alltså ha en 10 meter lång, bobar och mycket lättdriven familjebåt som skulle göra 15 knop, fortsätter han.

Bra glid

Resultatet syns på bilderna och i reportaget. Det handlar inte helt överraskande om ett långt och smalt skrov som glider effektiv genom vattnet. Något som legendariska Carl Gustaf Petterssons båtar gjorde redan i fritidsbåtens ungdom under första halvan av förra seklet.

Jakt 12:ans likheter med en riktig snabbseglare är påtagliga men så är hon också skapad av segelproffset Jimmy Hedberg.

I det här fallet handlar det dock om mer än bara kombinationen lång och smal. I Jakt 12 har Jimmy Hellberg samlat alla sina erfarenheter från kappseglingsbanorna. Inte minst från tiden med Ericsson Racing Team och segling med den extrema VO70:an. Men också från IMOCA 60.

Egen kategori

Till skillnad från C.G. Petterssons sköna klassiker är Jakt 12 ingen deplacementbåt. Ej heller kan den sorteras in under kategorierna planande eller halvplanande båtar. Frågan är alltså om inte Jimmy Hellberg också har hittat pågå ett nytt gångläge?

Se när Jimmy Hellberg berättar mer på Hamnen Electric Boat Show ovan eller se hela livesändningen från Hamnen Electric Boat Show.

Jimmy_Hellberg_intervju

Relaterade artiklar

Mercury_Avator_75e_inledningsbild

Avator 7.5e – premiär för Mercurys första elmotor

Awake_Vinga_inledningsbild

Eldriven foilande surfbräda i tuff räckvidds-test

400_nya_laddstolpar_för_elbatar

Laddning för elbåtar – 400 nya laddstolpar i skärgården

Candela_elektrisk_farja

Elektriska bärplansfärjor kapar utsläppen med 97,5 procent

Visa 2 kommentarer

2 kommentarer till “Jakt 12 – Sveriges mest effektiva familjemotorbåt?”

  1. Hej !

    Jakt 12 är till skrovformen och hela konceptet mycket nära besläktad med franska LOXO 32 som tidigare har testats av Hamnen och ni var ganska lyriska över båten då. Undertecknad var intresserad av Loxo 32 för att den i motsats till trenden att göra motorbåtarna för korta och i stället övermotorisera dem med hundratals hästkrafter så var Loxo 32 en vettig motorbåt. Båten var avsedd för farter på ca 15 knop och hade samma skrovform som Jakt 12. ESmal och hög för som klyver vattnet och bred nästan plan akter som ger möjlighet till att plana i låg hastighet.

    Jag provkörde Loxo 32 i oktober 2019 i Frankrike på norra Biscaya som då visade sin lugnaste sida. Båten var trevlig och gick fint. Motorer av Volvo-Penta med S-drev användes för att ge en låg förbrukning som var endast ca 5l/h vid marschfart.
    Loxo 32 finns numera att få även som eldriven.

    Kaj Mattsson
    Esbo, Finland

    Svara
    • Hej!
      Kul att du också gått igång på konceptet och provkört.
      Jakt 12 är helt klart inne på samma spår och det är inte så konstigt då båda båtarna tagits fram av inbitna prestandaorienterade kappseglare.
      Att både Loxo och Jakt är väl lämpade för eldrift (för den som inte är beroende av jättelång räckvidd, allt är relativt) råder det inte tvivel om. Det handlar såklart om att skroven är mycket lättdrivna men också om att de kan bära mycket last utan att konceptet helt faller, så som det ofta kan göra med planande båtar.
      Av erfarenhet tappar t ex Jakt 12 bara en knops toppfart om man lastar den med så mycket som ett ton.
      Här är en länk till den eldrivna Loxon som vi skrev om när den kom: https://www.hamnen.se/artiklar/motor/loxo-32-nu-med-eldrift/

      Svara

Lämna en kommentar