ANNONS

Jennipher – svensk racer i retrokostym

Profilbild

olleka

En racer men ändå en glidare – i glänsande mahogny, fast det mest är plast. Låter det rörigt? Vänta bara. Det blir värre… 

För att röra till det ytterligare så är det också en riktig retrobåt – till det yttre – som vid en närmare granskning visar sig ha allt som en toppmodern daycruiser har. Och lite till.

Jag tänker då på möbeln som är placerat mitt i sittbrunnen och som på bästa transformer-manér kan fällas ut, in, hit och dit som det passar för stunden och vara avställningsyta, kaffebord, diskho, kylskåp – eller bara vara ur vägen.

En annan egensinnig finess är bakrutan som med fördel fälls upp (med en knapptryckning) i högre farter och som då håller turbulensen stången så att passagerarna sedan kan stiga iland värdigt –- utan cabriolet-rufsig frisyr.

I övrigt är Jennipher en daycruiser med epoxilaminerad mahogny som ger en träbåts utseende, men med en plastbåts underhåll. Och så är hon resultatet av ett samarbete mellan designeresset Ocke Mannerfelt och båtbyggaresset Thore Berntsson som sjösatte det första exemplaret för tolv år sedan.

45 friska knop
Sedan dess har hon byggts i två exemplar och det som vi zoomar in här är just nummer två i ordningen och byggdes årsmodell 2014. Hon är bestyckad med en Volvo Penta D6 (350 hk) och kan lätt och ledigt komma upp i 45 knop.

Men mest minnesvärt av allt – när jag provkörde det första exemplaret för tolv år sedan – var det höga gångläget och den fina attackvinkeln som bara var där naturligt – utan att jag behövde korrigera med trim eller tilt.

Tål att provoceras
Det höga gångläget innebar för den skull inte att båten kändes nervig. Tvärt om har den en inbyggd pondus som fick den att kännas trygg även i fullfartsgirar och när jag provocerande båten i sned medsjö.

Ett annat bestående intryck var den påtagliga känslan av hög kvalitet i stort såväl som i smått.

Men så konstruerades också Jennipher just på toppen av en högkonjunktur i båtbranschen som saknar motstycke. 


 

Nu lär denna båt, nummer två, vara till salu. Pris 2 595 000 kr.

Jennipher  
Längd: 8,50 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: ca 2 600 kg
Motor: Volvo Penta D6 (350 hk)
Toppfart: ca 45 knop
Bränsle: ca 300 liter
Antal personer: 6
Årsmodell: 2014
Pris: 2 595 000 kr
Mer info: http://jennipher.se/frame.html

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

Hamnen.se testar Iron 767.

Iron 767 – fem snabba från provkörningen

Reportage_2019_Riva_i_garaget_Riva

Bengts Rivabygge – så gick det sedan

batar_motorbatar_2018_J-Craft_Ingang_JCraft_puff

Gotländska J Craft gör stolt comeback!

batar_motorbatar_2018_RivaSpecial_Ingang_RivaIngang

Riva special – båten, myten och legenden!