Kaebon EB Eins – en eldriven glidarbåt i tiden

Kaebon EB Eins – en eldriven glidarbåt i tiden

Elias Johansson Rimsby

Kolfiber, lång vattenlinje och ett välsvarvat skrov. Det är grundingredienserna i Kaebon EB Eins som drog många blickar till sig på båtmässan i Düsseldorf. Se inslaget!

Trenden på världens största inomhusmässa var tydlig. Lättdrivna båtar och eldrift är på stark frammarsch även om vägen till målet varierar. En av aktörerna är München-baserade Kaebon Marine vars eldrivna glidare lär kunna göra 16 knop och som kan hålla ut i 45 minuter i det högre fartregistret.

Se också:
Gammal E-jolle förvandlades till eldriven muskelbåt för barn

Bäst trivs den dock i det lägre fartregistret då den kan köras i allt mellan 6-19 timmar innan det är dags att ladda batterierna igen. Hemligheten ligger i kobinationen kolfiberkonstruktion (89 kilo), lång vattenlinje och ett välsvarvat skrov.

Öppnar nya möjligheter

Den låga vikten gör båten lätt att transportera (på bildtaket) och förutom ljudlös och luktfri gång så öppnas också möjligheter att upptäcka farvatten där fossildrivna motorer är förbjudna. Något som det finns gott om i München med omnejd.

Lätt på alla sätt

På akterspegeln sitter det en Torqeedo på 12 kW som drar måttliga 0,75 kW per distans i full fart.

Se inslaget!

Elias Johansson Rimsby

Keabon eins

Skriv kommentar

Lämna en kommentar

Relaterade artiklar

Rib-Unlimited-elbatsmassan

RIB Unlimited 8 – svensk tuffing med dubbla elmotorer

WaterCar EV den eldrivna amfibiefarkosten som vill göra övergången från land till vatten busenkel.

WaterCar EV – elbil, elbåt eller båda delar?

stream-RIB-stream-propulsion

Stream RIB: Första båten från svenska elsnurretillverkaren

Konceptbåten kom redan 2022, nu har man äntligen ställt ut en färdig version på båtmässan i Düsseldorf. Foto: Riva

El-Iseo: Anrika Rivas eldrivna lyxtender ute i ljuset