Klassiker med eldrift

Gustav Morin

New Electric Nedcraft SilverbackElbåtar har dessvärre inte slagit på allvar. Men i Amsterdam pratas det om ett framtida förbud mot motorbåtar och det har fått Nederländska New Electrics att satsa. De bygger om klassiska båtar och har nu kommit med en egen modell.

I Amsterdam finns massor av båtar men eftersom många av dem har gamla bullriga och smutsiga motorer ryktas det nu om ett förbud mot bränsledrivna motorbåtar år 2020.

Holländarna har ju en förkärlek för smala båtar och flera varv har gjort mer eller mindre kopior av Pettersonbåten. Men även andra klassiker verkar populära och nu använder företaget New Electrics en båt med design från 1920-talet som marknadsföringsexempel.

Den heter Nedcraft Silverback och är en aluminiumracer med mahognydäck. Den mäter 7,5 meter och har fått sin Volvo Penta D3 utbytt mot en elmotor som företaget själva producerar.

De har riktat in sig på att bygga om gamla båtar men ska nu också bygga en liten racer på beställning.

Den heter Delta och är en aluminiumbåt som ursprungligen byggts av en brittisk flyplanstillverkare 1966. Numera har den alltså elmotor och en pekskärm varifrån man kan styra alla system.

Det finns dessvärre inga fakta om varken batteritid, fart, vikt eller något annat. Det enda vi vet är att ingångsmodellen kostar saftiga 70 000 dollar.

Läs mer på www.newelectric.nl och se alla videor på företagets youtubekanal.

batar_motorbatar_2013_Nedcraft_Silverback_New_Electric_Nedcraft_Silverback

Relaterade artiklar

Betriton-boat-bike-house-in-one

BeTriton – elcykel, båt och semesterboende i ett!

Candelas-nya-elbåt-som-taxibåt

Candela P-8 Voyager – foilande eldriven taxibåt

Strana_23_cruisingfart

Eldrivna Strana 23 – första intrycken från testen

Artemis_Foilande_Arbetsbat

Artemis – första foilande och eldrivna arbetsbåten provkörd

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar