ANNONS

Kona 17 – 25 friska knop på bara el

Profilbild

olleka

Ruckmarine är inte bara amerikansk återförsäljare av Torqeedos eldrivna utombordare utan säljer också lämpliga båtar därtill. Som Kona 17 Sport RIB till exempel.

Om man ska få en acceptabel räckvidd med en båt som drivs med elmotor så måste båten vara så lättdriven som det bara går. Speciellt om man nödvändigtvis vill tvinga upp båten över planingströskeln.

Så långt intet nytt. En aktör som jobbar hårt med att få ekvationen att gå ihop är amerikanska Ruckmarine som erbjuder flera varianter på lämpliga eldrivna båtar.

Solpanel där bak
Snabbast av dem är Kona 17 Sport RIB som gör 25 knop i upp till en halvtimme innan det är dags att ladda batterierna igen. I fint väder bidrar också en solpanel på akterdäcket till energiförsörjningen.

Om man nöjer sig med att åka lite långsammare, strax över planingströskeln (ca 13–15 knop) kan man köra i tio minuter till. 

I krypfart räcker batterierna i väl över tre timmar. 

Kona 17 Sport RIB  
Längd: 5,18 m
Bredd: 2,20 m
Vikt: ca 680 kg
Motorstyrka: 16,2 kW (motsv. ca 40 hk)
Toppfart: ca 25 knop
Marschfart: ca 13 knop
Gångtid i toppfart: ca 30 min
Gångtid i marschfart: ca 40 min
Gångtid i max 4 knop: drygt 3,5 timmar
Antal personer: 2+2
Mer info: www.ruckmarine.com

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

batar_segelbatar_2019_Founatin_Pajot_electric_Volvo_Penta_Fountain-Pajot

Fountaine-Pajot lanserar katamaran med svensk eldrift

batar_motorbatar_2019_Pettersonare_med_eldrift_Pettersonare_med_eldrift

Pettersonare med eldrift – framtidens båt från 1936!

batar_Tester_motorbatar_2019_Candela_Speed_Boat_puff_candela_speed_boat-3

Candela Speed Boat – test av svenska framtidsbåten!

batprylar_2019_Test_elmotorer_El_vs_bensin

Snabbtest av småsnurror – el mot bensin!