L’Overboat – elfoiling-katamaran-vattenskoter!

Elias Johansson

Elias Johansson

Den något krystade rubriken är ett bara desperat försök att få in så mycket som möjligt på en och samma gång – precis som i det nya flytetyget L’Overboat.Ett svårgreppbart flytetyg – det må vara – men läs vidare och det ska klarna.

Man kan till exempel fundera på vad som är poängen med ett katamaranskrov om det ändå bara ska sväva ovanför ytan i bärplansläge.

Stabil i vattenläge och effektiv i ”flygläge” det är grejen med L’Overboat.

Klart är dock att L’Overboat är mycket lättdriven och lätthanterlig. Inte minst tack vare barplanen i kombination med en låg vikt på blott 100 kg.

En poäng så god som någon är också att bärplanen också kan fällas upp på bästa centerbords–manér.

15 knop med 6 hk

Till detta kommer en elmotor på 4,5 kW (motsvarande drygt 6 hk) som ger ett toppfart på skapliga 15 knop och en räckvidd på 2 timmar i 12 knop – allt enligt tillverkarens egna uppgifter.

En färsk video som visar att plattformen klarar snabba manövrar med stor stabilitet.

Se också

Världens första foilande vattenskoter
Eldriven vattenskoter med klös!
Ny eldriven vattenskoter med unik svensk skrovteknik

Svårslaget lättdriven

Det ovan sagda motsvarar en fart på 2,48 knop/hästkraft vilket det är ytterst få, om ens något annat motordrivet flytetyg som kan mäta sig med.

Flygande badplattform

Till sist det där med det svävande katamaranskrovet. Poängen är förstås att detta flytetyg har en stabilitet som en traditionell vattenskoter inte kommer i närheten av när den ligger stilla.

Något som gör L’Overboat till en vettig bad/fiske/solplattform att slappna av på i en badvik eller där gäddan står och spekulerar i en vassrugge.

L’Overboat
Längd 3,10 m
Bredd 1,35 m
Vikt 100 kg
Elmotor 4,5 kW (+6 hk)
Toppfart 15 knop
Lägsta bärplansfart 7,5 knop
Räckvidd 2 knop (i 12 knop)
Mer info neocean.com
elskotrar

Relaterade artiklar

waveflyer

Waveflyer – vattenskoter med bärplan

Buster boats

Ny tuff eldriven Buster!

elan

Elan elektrifierar sina segelbåtar med finska Oceanvolt

trabat

OldSchool Classics – svensk mahognyfrossa med eldrift

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar