Loxo 32 laddar inför snålresa till Frankrike

Redaktionen

Hamnen.se har tidigare rapporterat om Loxo 32 som sägs vara extremt lättdriven och bränslesnål. Nu är det upp till bevis! 

Pogo Structures, som kanske mest är känt för sina lätta och snabba segelbåtar, har som bekant tagit fram en motorbåt som ska vara extremt lättdriven och bränslesnål.

Bäst går den med en inombordare på mellan 50-75 hk som ger en marschfart på 10–15 knop.

Så varför inte förse den med en Volvo Penta D2-75 och en gång för alla visa för båtvärlden att Loxo 32 är så snål och sjövärdig som det påstås?

Sagt och snart gjort.

Till havs!
Nu på onsdag den 2 maj kastar man loss från Volvo Pentas hemmahamn, Lilla Bommen i Göteborg, för att snålglida till Loxos hemmahamn i Bretagne, Frankrike.

Tanken är att man ska hålla en marschfart i trakterna kring 12 knop och komma undan med en förbrukning på 0,5 liter diesel per sjömil.

Om detta lyckas så har man en gång för alla visat att kombinationen Loxo 32 och Volvo Penta D275 är en föredömligt snål kombination med en förbrukning som få andra flytetyg kring tio meter kommer i närheten av.

Siktar på framtiden
I sin övertygelse om att detta ska bli en triumfresa tillika en uppvisning i hur framtidens båtar måste se ut, för miljöns och för plånbokens skull, så är man mån om att synas med inte mindre än fem inplanerade delstopp och lika många presskonferenser längs rutten:

Loxos snålresa:
2 maj – Start Lilla Bommen, Göteborg.
7–9 maj – Oslo.
22–24 maj – Shettlandsöarna.
5–7 juni – Skottland.
18–20 juni – Sicilien.
26–28 juni – Normandie.
5 juli – Målgång i Bretagne.

Se också:
Loxo 32 – med fokus på låg förbrukning.
Pogo 30 – tuff cruiser med havskappseglargener.

batar_motorbatar_2018_LoxoFrankrike_Ingang_Loxo_32

Relaterade artiklar

Volvo_Penta_ingangsbild

Volvo Penta – så möter vi framtidens eldrivna båtliv

210902 - Jakt 12 7

Jakt 12 – första intrycken från testen

Fountaine Pajot-3

Fountaine Pajot – rymlig som få och snart med eldrift!

Precision against the dock-2

Volvo Pentas nya teknik för automatiserad tilläggning

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar