Mantaray – foiling utan avancerad datateknik

Elias Johansson Rimsby

Mantaray_inledningsbild Att påstå att det skulle vara enkelt att få en motorbåt att foila är förstås att överdriva. Klart är dock att Mantaray har hittat en alternativ väg till komplicerade mjukvarustyrda system.

Candela har mycket välförtjänt nått stjärnstatus bland foilande motorbåtar. Fattas bara då man har investerat svindlande summor på att ta fram tekniskt avancerade system för att få sina båtar att flyga.

En betydligt lägre profil, på fler än ett sätt, håller dock Mantaray som alls icke är lika känt. Ej heller flyger deras båt lika högt över vattenytan.

Till synes simpelt

Mantarays foilingsystem bygger på en mindre komplicerad och helt analog teknik som Hamnen vid flera tillfällen, inte minst under en tidig test av föregångaren EFP16, har hyllat för just det till synes simpla. Förutom att man flyger fram på bekväm höjd en bit över alla stötiga vågor så färdas man också med minimal energiåtgång.

Samarbetar med Sjöräddningen

Sedan dess har Mantaray förfinat och utvecklat tekniken ytterligare för att att möta framtida krav på elmotordrift och samtidigt fungera med bensinmotor. Nytt är också att Mantaray har fått ett ekonomiskt bidrag från Energimyndigheten för att fortsätta sitt arbete och för att utveckla en energieffektiv båt till Sjöräddningen.

Mantarays foilingsystem bygger på en helt mekanisk teknik.

– Med detta sagt så förstår man att kraven på driftsäkerhet, pålitlighet, stryktålighet och enkel hantering är hårda. Samtidigt känns det som stjärnorna står rätt för vår idé just nu med tanke på de skenande bränslepriserna och det växande klimatmedvetandet, säger Karl Brodin, Vd på Mantaray.

Så vem är Mantarays typiska kund?

– Jag vill påstå att det är så kallade storanvändare som värdesätter låg energiförbrukning, stryktålighet och driftsäkerhet och enkelhet. Det är ju också en lämplig pendlarbåt för den som kör mycket och som vill hålla ner, alternativt eliminera, bensinkostnaderna beroende på om hen förser den med en bensin- eller elsnurra. Sist men inte minst innebär Mantarays mekaniska foilingteknik mindre utvecklingskostnader, vilket också syns på priset, avslutar Karl Brodin.

Karl Brodin på Hamnen Electric Boat Show

Häng med när Karl Brodin utvecklar sitt resonemang gällande Mantarays foilande och eldrivna båt på Hamnen Electric Boat Show. Ett tv-sänt event som kan upplevas vid Hamnens bas på Lidingövarvet, helgen 22 och 23 oktober. Karl kliver upp på scenen klockan 14.00 på lördag och kan också ses i alla Hamnens kanaler (Hamnen.se, Facebook, Youtube och Instagram). Mer info här.

Mantaray_inledningsbild

Relaterade artiklar

Hwila_25_forskepp

Hwila 25 med eldrift – “den är otroligt tyst”

Strana-Arne

Stranas grundare – en båt för energilagring

Ted-Mannerfelt-batdesigner

Ted Mannerfelt: “det kommer finnas snabba båtar i framtiden”

Ubat-av-lego

Så bygger man en egen eldriven ubåt i Lego

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar