Marell M9 – första intrycken från testen

Elias Johansson Rimsby

Fartvidunder på racingskrov, ruggig prestanda och båtvärldens McLaren F1. Det var vad Hamnen sade om Marell M9 med futtiga 2 x 250 hk på akterspegeln. Nu – med 2 x 450 hk där bak säger vi bara – håll i dig!

Gustav Morin har tagit pulsen på Marell M9, då under namnet Marell 850, tidigare och glatt sig åt allt från den mittmonterade ratten till en lång räcka finesser som inte bara är frestande i sig, utan som också säger en del om mannen bakom Marell Boats, Patrik Söderholm.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Marell M9 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

En man som är skolad inom båtracing och som inte bara kör utan också bygger båtar därefter.

Nu har han, inte helt överraskande, hängt på ännu mer pulver där bak och ersatt 2 x 250 hk Evinrude med 2 x 450 hk Mercury.

Hamnen.se testar Marell M9 med 2 x 450 hk Mercury.

Så nu frågar vi Gustav Morin som har testat vrålåket:

Vad är poängen med att testa samma båttyp två gånger?

– Det är just detta att försöka förstå mig på och förmedla det vettiga alternativt poänglösa och vansinniga med denna allmänna hetsjakt mot allt starkare motorer.

Marell M9 skjuter iväg från 0 till ungefär 70 knop på några sekunder.

Gustav Morin.

Så nu har den kritikerrosade Marell 850 blivit livsfarlig – eller?

– Nej det vill jag inte påstå. I rätt händer och en förare som vet vad hen gör så är den förvånansvärt trygg. Men det är klart, hög fart är alltid en risk och Marell M9 skjuter iväg från 0 till ungefär 70 knop på några sekunder.

Gustav Morin testar Marell M9.

Ungefär?

– Ja, okej då. Jag var uppe i 70 knop och det kan gå ännu fortare för den som känner sig manad och om man experimenterar med hissning, propellerval och det där.

Vem är Marell M9 till för?

– En renodlad fartfantast som ändå vill få med sig sin familj på sjön. Då kan hen visa upp det klaustrofobiska kyffet under fördäcket för resten av familjen och säga: ”Titta – det här är ju faktiskt en mysig bobåt.”

Så till huvudfrågan – är det vettigt, poänglöst eller vansinnigt med 2 x 450 hk?

– Den frågan hanterar jag som en politiker tills vidare. Jag slingrar mig och undviker den. Men vänta bara tills testen kommer ut. Då ska du och resten av Hamnens följare få klara besked, avslutar Gustav Morin.

Marell 900 4 (kopia)

Relaterade artiklar

Mercury-V10-400-hk

Mercury lanserar första utombordaren med V10 och 400 hk

Mercury_V12_forsta_intryck

Mercury V12 600 hk – första intrycken från testen

Mercury_trippla_utombordare

Köpläge – kraftiga prisökningar på utombordare att vänta

Rotax-outboard-Alumacraft-boat-driving

BRP´s nya Rotax-utombordare får plats under badbryggan

Visa 1 Kommentar

1 kommentar till “Marell M9 – första intrycken från testen”

  1. Den viktiga frågan om varför man har upp mot 900hk på en sådan båt är inte om hur fort den går. Det handlar om hur båten är att köra långa sträckor i marchfart. Marell 900WA imponerar på mig i höga marchfarter. Den går bra, lugnt och avslappnat med rätt låg förbrukning i tex 45 knop. Kan man navigera i denna fart är det en fröjd att köra. 50knop är inte heller något problem. Snabbare behöver men sällan för transport. För att testa kan det ju vara kul att gasa på i bland. Det går att köra Marell 900WA riktigt fort, men det är alltså inte det som gör denna båten bra.

    Svara

Lämna en kommentar