Marell M15Q – första intrycken av monstret!

En lyxbåt, militärbåt, polisbåt – allt på samma grund beroende på hur man vill ha den. Men framför är detta ett jädrans monster, enligt Gustav Morin som har försökt tämja det.

4 x 450 hk – bara en sådan sak. Men så har denna best också formats av en man med gedigen racing-bakgrund och som alltid går sin egen väg.

Bli medlem i Skippo Plus, se testen av Marell M15Q samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

Båten må kännas bekant då den bygger på Marell M15 (utan Q på slutet) som bland annat tjänstgör som polisbåt i Nacka Strand vid Stockholms hamninlopp.

Men Patrik Söderholm, som båtens Marells skapare heter, kunde naturligtvis inte nöja sig med det.

Nu skulle alltså Marell M15 få ett Q i namnet som betyder att det finns fyra feta snurror där bak.

Hamnens Gustav Morin har förstås kört den:

Nå – är det lika brutal som den ser ut?

– Ja.

Kort och klatschigt svar där, tack för det, men finns det inget mer att säga i ämnet brutalitet?

– Jorå, var ska jag börja? Alla båtar som har tokmycket motor och som inte väger så mycket är förstås brutala men detta kan mycket väl vara den brutalaste körupplevelsen någonsin för mig.

Oj.

– Kort och klatschig reaktion där. Tack för den.

Vad har man båten till?

– Det beror på vem som lägger orden och hur hur specifikationen ser ut. Den kan vara en lyxig privatbåt för fartfantaster, polisbåt och militärbåt till exempel.

Gustav fortsätter:

– Just i detta brutala utförande, som vi talar om här, så kommer kravspecifikationen från en militär enhet i ett varmt land i öst.

Hur vet du det?

– Takhöjden inne i båten är bara 167 centimeter.

 

Marell boats M15Q har 4 x 450 hk Mercury Racing. Det finns plats för ytterligare en motor men fyra räcker för att nå prestandan som myndighetens kravspec anger. Foto: Hamnen.se.

Hur fungerar det med 190 centimeter Gustav Morin där inne då?

– Väl inne och bänkad i förarplatsen, som är båtens verkliga centrum på alla sätt, så går det finemang.

Och där fick du alltså ett av ditt livs brutalaste båtupplevelser?

– Ja, på gott och ont och på sätt och vis. Trots båtens väl tilltagna mått så är det som att köra en liten båt. Den är makalöst följsam och lättmanövrerad och accelererar från 0-50 knop på några sekunder.

Med 4 x 4 x 450 motorer, en öppen akter, tak men inga väggar och ingen isolering så var ljudnivån brutal. Foto: Hamnen.se.

Men?

– Ljudnivån är tyvärr också brutal eftersom ljudisolering saknas helt och hållet. Detta var första gången jag fick höra hur en aluminiumbåt egentligen låter, så att säga.

Varför ingen isolering?

– Det stod inte i kravspecifikationen och torde sålunda sakna betydelse i öst. Eller så glömde de bara att beställa isolering.

– De var däremot jäkligt noggranna med hur fort båten måste kunna svänga, accelerera och flyga fram med 10 militärer med full stridsutrusning ombord.

Till sist – vad blir slutbetyget? Är båten värd sitt pris? Hur står den sig mot konkurrenterna? Vad hade kunnat göras bättre? Exakt hur brutal är denna monsterbåt?

– Det är precis den typen av frågor man får svar på när testen publiceras inom kort, avslutar Gustav.