Marell M15Q – svensk piratjagare med 1 800 hk!

Efter leveransen av en maffig polisbåt i somras visar nu det svenska varvet en snabbare variant av nya modellen M15.

Svenska Marell Boats har gjort sig kända för att bygga aluminiumbåtar med annorlunda lösningar och med fokus på fart och körupplevelse – och det har aldrig rått några tvivel om att varvet har racing i blodet.

Men nu satsar de på större båtar som ska fungera för både myndigheter världen över och som smidigt ska kunna anpassas för privata kunder.

Efter leveransen till sjöpolisen i somras har varvet byggt en modifierad modell av den nya bjässen med något som kan liknas vid en hard-top. Beställaren kräver högre toppfart än Polisbåten (som har dubbla inombordar-dieslar från Volvo Penta) och därför satsar man på utombordare.

Seven Marine höll inte måttet

Tanken var att hänga på Seven Marines jättemotorer men då de ansågs ha för kort livslängd, för korta serviceintervaller och för höga omkostnader så föll valet på Mercury.

Bränsleförbrukningen gick upp enormt  jämfört med dieseldriften men det var inte en begränsning i kravspecen och prioriterades därför inte. Det var faktiskt på tal att ha hela fem motorer på häcken, men man nådde tillräcklig prestanda med fyra och nöjde sig med det.

Föraren i centrum

Marell behåller både sin stil och sina funktioner även i den här stora båten. Inte minst med en central styrplats för rorsman, som ska ge full kontroll och god sikt under högfartsmanövrar och bordning.

 

M15 är särskilt utformad för höga hastigheter, snabba taktiska insatser, bordning och räddningsoperationer.

Det upphöjda fördäcket ska fungera bra för bordning av stora fartyg och akterdäcket vid ombordstigning på mindre fartyg men också som förvarings- och sjösättningsplattform. Men det senare lär kräva att man väljer inombordare.

0-50 knop ska gå på 12 sekunder.

Några tester för att uppfylla (den anonyma) myndighetens krav var extrema undanmanövrar, toppfart och acceleration, U-svängar och rak kurshållning – alltså att båten ska gå rakt utan att man håller i ratten. Tester som klarades med bravur, enligt Marell.

Som ett exempel säger de att den cirka 12 ton tunga M15 accelererar från 0 till 50 knop på mindre än 12 sekunder.

Höga fribord i fören

Marell M15 är konstruerad för att fungera under mycket grova sjöförhållanden och det breda förskeppet ska ge M15 torr gång utan stänk på vindrutorna.

För närvarande byggs och testas en tredje Marell M15 Closed Cabin Interceptor, för hastigheter över 50 knop och ”walk-around” styrhytt. Mer information om denna nya båt med nytt framdrivningssystem och Humphree Interceptors kommer senare i år.