Marino Mustang – gammal klassiker i nyproduktion

Redaktionen

Året var 1969 när finska Marino kom ut med sin Marino Mustang. Nu har man börjat nyproducera denna kultbåt.

De mest inbitna förståsigpåarna var rörande överens. Det fanns ingen båt i samma storleksklass som kunde jämföra sig med Marino Mustang när det begav sig. Därför nådde den också stora framgångar på racingbanorna på 70-talet.

Mest utmärkande var de svårslagna gångegenskaperna i stökig sjö. Marino Mustang balanserade lätt på sitt 22 grader vassa V-skrov, hade effektiva och väl utvecklade steglister och kom därför i mål i alla väder medan många konkurrenter tvingades bryta.

En publikmagnet
Nu har alltså samma företag som premiärvisade denna trendsättare för 46 år sedan börjat nyproducera densamma och det skinande röda exemplar som visades på båtmässan i Åbo i helgen drog många blickar till sig.

Många har egna minnen kring denna klassiker och nu kan den beställas i upp till 200 färger och med allt mellan 15-50 hk på akterspegeln. Redan med det minsta motoralternativet ska den enligt uppgift plana upp förvånansvärt enkelt. Med 50 hk där bak kan man lugnt räkna med en toppfart på över 30 knop.

I samma veva som Marino Mustang nu gör comeback så har också en ny tuff racingklass växt fram i Marinos regi. Man kör i täta race med Marino Swing-båtar som är öppna versioner av nyss nämnda Marino Mustang.

Se ett smakprov från Marinos lågbudget–racing, när den är som bäst, nedan.

Marino Mustang  
Längd: 4,30 m
Bredd: 1,70 m
Vikt: ca 230 kg
Motorstyrka: 15-50 hk
Toppfart: 34 knop med 50 hk
Bränsle: lös tank
Antal personer: 4
Pris: ca 15 000 Euro med 20 hk
Mer info: www.marino.fi
batar_motorbatar_2015_MarinoMustang_Ingang_MarinoIngang

Relaterade artiklar

Terhi_480_BR_inledningsbild

Terhi 480 BR – tuff test av ungdomsbåt på stökiga farvatten

Pioner_14_Active_inledningsbild

Pioner 14 Active – första intrycken från testen

Hakan-Petterson-sportbat_inledningsbild

Simon byggde sin egen snabba och supersnåla ungdomsbåt

Test_River_460_korbild

River 460 – första intrycken från testen av ungdomsbåten

Skriv en kommentar

Lämna en kommentar