Mercury lanserar första utombordaren med V10 och 400 hk

Mercury-V10-400-hk
Mercurys nya utombordare har 10 cylindrar och 350 eller 400 hk.

Mercury-V10-400-hkIdag lanserar Mercury sina nya Verado-motorer. De blir världens första utombordare med 10 cylindrar. Cylindervolymen är 5,7 liter  och de kan levereras med 350 eller 400 hk. 

De nya V10-motorerna är en del av Verado-familjen och målet är att de ska vara tystast och med den mjukaste gången i sin klass.

Mercury vågar sig på att hävda att motorn är 45 procent tystare än den ledande konkurrenten vid marschfart, vilket sannolikt syftas till Yamahas utombordare på 425 hk.

Se också:
Första intrycken från världens nya största utombordare – Mercury V12 med 600 hk

– De nya Mercury V10 Verado-utombordarna är precis vad vi har hört att båtägare efterfrågat hos en motor med 350 och 400 hästkrafter. De ska vara kraftfulla, tysta och med mjuk gång, säger Chris Drees, VD för Mercury Marine.

Stor cylindervolum, kraftigt växelhus och en uppbiffad propeller borde passa bäst för de stora båtarna som numera förses med utombordare. Men Mercury riktar uppenbarligen också in sig på sportfiskebåtar men singelmotor.

Mercury framhäver sin stolthet över att vikten på V10-motorerna är 316 kg samt att de har samma monteringsavstånd som V8-utombordarna, vilket maximerar kompatibiliteten med befintliga båtkonstruktioner.

5,7-liters V10-motor

Den nya plattformen erbjuder branschens första V10-motor. Motorn har den största slagvolymen i sin klass på hela 5,7 liter och fyrdubbla kamaxlar för hög hastighet och bra acceleration.

Bra ladd

Något som sticker ut är generatorn på 150 Ampere som ska se till att båtägare kan driva airconditioners och annat strömkrävande. Den kan alltså ladda batterierna ombord snabbare än vad många är vana vid när det kommer till utombordare. Sannolikt är det något som efterfrågats mer och mer då många, åtminstone i USA, väljer att gå ifrån inombordare för att istället satsa på att rada upp ett gäng utombordare på akterspegeln. Men det är ju trist att inte få bra laddning.

Pontonbåtar, sportfiskebåtar eller riktigt stora centerkonsolbåtar. Mercurys nya V10-motorer ska klara av ett stor variation av båtar och vara smidiga att montera flera av på samma akterspegel.

Inget separat generatorsystem behövs

De nya Verado-motorerna kommer också erbjudas med en extra 48/12 V-generator med dubbla lägen för att sömlöst kunna sammankopplas med Navico Groups Fathom® e-Power System, ett integrerat litiumjon-reservkraftsstyrsystem som gör att båtägare inte behöver ett separat generatorsystem.

Helt nytt växelhus och kraftig propeller

Växelhuset är nyutvecklat och enligt Mercury optimerat för att vara bränslesnålt. Samtidigt ser det snarare biffigt än slimmat ut. Mercurys ingenjörer har också tagit fram en speciell propeller som är optimerad för motorn. Den heter Revolution X och ska ha stor diameter och kraftiga blad, vilket säkert krävs för att utnyttja kraften men också för att undvika belastningsskador på propellern. Det ställer krav att hantera 5,7 liter V10 på en stor tung båt.

De nya V10-Verado-motorerna ska vara väldigt smidiga för varven att montera. Något vi ännu fått veta mer om är priser, bränsleförbrukning och om det finns något nytt kring avgasreningen.

Nytt elektriskt styrsystem

V10 Verado-motorerna är kompatibla med ett nytt elektriskt styrsystem från Mercury för båtar med flera utombordare. Det nya systemet kommer att börja levereras med start februari 2023. Det nya systemet kommer att erbjuda förbättrad styrningsrespons, dramatiskt förenklad riggning och en minskning av elförbrukningen med mer än 50 %.

En av många lanseringsvideor från Mercury om nya V10 Verado.

En stor skillnad med Mercurys nya V10 mot den gamla 6:an på 400 hk och V8 på 450 hk är att V10:an inte har någon kompressor. Det skulle kunna göra att den blir mindre törstig på höga varv. Mercury framhåller att den också är väldigt effektiv och det ska bli intressant att se siffror på det framöver.

Inget snack om avgasrening

Något som lyser med sin frånvaro i lanseringen är information kring ny teknik för att minska utsläpp av avgaser och partiklar. Ej heller syns eller hörs någon information om det finns tankar på att satsa på en gammal hederlig katalysator.