Miss Turbine med 3 700 hk säljes på Blocket

Om man är redo att hålla igång en förbrukning på 1 000 liter i timmen – allt för att bli snabbast i viken med utlovade 175 knop på topp – då är det köpläge nu!

Nu är det dags att länsa sparkontot om du vill vara snabbast i skärgården. Det finns bara ett fåtal turbindrivna katamaraner i Sverige och det är höga odds att man blir ifrånåkt med en Nor-Tech 52 Gas Turbine.

Denna katamaran har dubbla turbinmotorer på 2 x 1 850 hk som tagits från en helikopter och konverterats till marint bruk.

Miss Turbine var till salu även ifjol men då till priset 2 950 000 kr. Nu begär man 3 500 000 kr. 

Det sägs att nuvarande ägaren föll för Miss Turbine på båtmässan Allt för sjön ifjol och att han försfriskad och glad i hågen köpte båten på stående fot av dåvarande ägaren Niclas Johansson som skulle satsa på något ännu värre.   

En värdeökning på 550 000 kr är ju inte fy skam på bara ett år men det ryktas att den här sortens båt knappast är lättsåld i Sverige.

– Enklast är det nog att skeppa den till USA direkt, säger en insatt källa till Hamnen.se.

Se också video när…
Hamnen.se tävlar med turbin-katamaran mot helikopter

Kanske är efterfrågan större där då Nor-Tech inte bygger nya katamaraner längre. De tycker att riskerna är för stora. 

– Farterna och därmed riskerna har blivit så extremt höga för katamaraner och vi vill inte vara med om några olyckor, berättade norrmannen Trond Schou, vd för Nor-Tech, för Hamnen.se under ett besök på varvet i Florida för ett par år sedan

Värst på Poker Run
För dem som vill vara värst på Poker Run så har man goda utsikter med Miss Turbine. Inte minst då de enda svenska ”konkurrenterna” verkar utebli. Man Of Steele ligger i Vaxholm och väntar på att skeppas till USA och Aje Philipssons Phat Cat samlar damm på ett privat ”museum”.

Men de utlovade 175 knopen lär utebli. För när Hamnen.se provkörde Phat Cat, som är den lättaste av de tre och har samma motorbestyckning, så kom vi inte i närheten av de farterna. Även om det räckte gott att få uppleva 140 knop.

Smart med turbiner?
Innan köp är det också läge att tänka till lite på hur praktiskt det egentligen är med turbiner. 

Eftersom de drar nästan lika mycket på tomgång som i toppfart så är det ganska svårt att få de 2 000 litrarna bränsle, som tankarna rymmer, att räcka en hel dag. Inte minst under ett Poker Run där det är mycket tomgångskörning och flera sträckor som går långsamt. 

Soppatorsk
Till exempel så var Miss Turbines nuvarande ägare med i Stockholm Poker Run i somras men kom bara till Linanäs. Det skylldes på tekniska problem men det sägs att de fick soppatorsk.  

Hamnen.se har faktiskt provåkt Miss Turbine när den kom till Sverige för cirka 12 år sen. Upplevelsen i farter runt 100 knop är som att åka Audi på Autobahn – tämligen odramatiskt alltså. Då hade båten fyra stycken V8-motorer på vardera 950 hk.  

Ett par år senare skeppades Miss Turbine till USA för att konverteras till turbindrift – på gott och ont. Turbinerna lämnar otroligt många fler hästkrafter per kilo, vikt/effekt-förhållandet är otroligt, men serviceintervallet verkar inte vara som när de sitter på en helikopter. 

– Jag tycker att man förstörde båten lite när man satte i turbiner. De låter inte lite mulligt och krånglar en del och det är knappast vem som helst som kan mecka med dem, säger en källa till hamnen.se.  

Servicekostnad på 450 000 kr – per motor
Turbinerna kommer från amerikanska attackhelikoptrar och serviceintervall ska vara otroliga 3 000 timmar men i marin miljö lever de en tuffare tillvaro. 

– På underhållsfronten är det nog lite pest eller kolera med V8 kontra turbin. För inte ens par nya Mercury Racing 1350 med turbo är särskilt billiga eller enkla att hålla efter. Det finns nämligen ingen svensk firma som har befogenhet att ta i dem och efter bara 200 timmar måste de servas. Vilket betyder att man måste skicka dem till USA och betala en servicekostnad på 450 000 kr – per motor!

– Jag tror ändå att det i slutändan blir dyrare att åka med turbinmotorer, säger Skippos källa.  

Se annonsen här.

Se också när Hamnen.se filmade fartbåtar från Smögen Poker Run
Del 1 – Fart, fest och dramatik i Smögen Poker Run!
Del 2 – Cigarette 39 – genuin klassiker och stridsvagn.
Del 3 – Donzi 38 ZR – fullblod som både kräver och levererar.
Del 4 – Nitra 22P – bjuder upp till fjäderlätt balansdans.
Del 5 – Predator 447 – välsvarvad norsk utmanare.
Del 6 – Scarab 38 – originalbåten från TV-serien Miami Vice!