Mono håller en egen kurs

Redaktionen

Redaktionen

Den norska designern Pål Sollie brukar bjuda på fartiga linjer, fantasifulla lösningar och fräck design när han ritar sina båtar. Mono är inget undantag. 

Till vardags äger och driver han prestigebåtmärket Goldfish. Men nu har Pål Sollie också gjort en insats vid sidan av sina extrema fartbåtar för att skapa Mono, som båten på bilderna intill heter.

Här är det kantiga, för att inte säga boxiga linjer som gäller och visste man inte att Herr Solli alltid prioriterar säkerheten i sina båtar så skulle man vara rädd att skära sig på alla vassa slag om man mot förmodan kulle trampa fel på de generösa däcksytorna.

Enkelt beskriven är detta en skärgårdsbåt för två alternativt en tenderbåt till lyxkryssare i Medelhavet.

I det senare fallet levereras den med en så kallad bimini-top som är ett stort störande moment i Monos sköna linjespel – om undertecknad får tycka.

Däremot är ett framtida tillval i form av en Torqeedo elmotor desto mer frestande som alternativ till de bensin– eller dieselslukare som man kan välja mellan idag. 

Mono  
Längd: 9,00 m
Bredd: 2,80 m
Djupgående: 0,90 m
Vikt: 2 050 kg
Höjd: 1 m
Motor: Mercruiser 370 hk
Toppfart: 35–55 knop
Antal personer: 8
Pris: ca 1 600 00 NOK 
Mer info: https://monoyacht.com

Relaterade artiklar

Miljo_2018_SafirElmotor_Ingang_Eldriven_Smaragd_havet_Puff

Bytte från diesel till el – gav sig ut på långtur!

batprylar_2018_TorqeedoUltralight403_Ingang_TorqeedoIngang

Torqeedo 403 – en extra hästkraft räcker!

batar_motorbatar_2018_Rand28_Ingang_Rand28Ingang

Rand Leisure 28 – snål, snygg och snubbelfri!

batar_motorbatar_2017_HydroliftP42_Ingang_HydroliftP42IngangGGG

Hydrolift P42 – norsk stridis i privatutförande