ANNONS

Nord Star 31 – imponerande invändig uppryckning

Elias Johansson

Elias Johansson

Några smärre justeringar av skrovet för att få ner skrovljudet. Gott så. Men nya Nord Star 31 är ändå starkast på insidan. Här synad på världspremiären i Göteborg.

Vi har hört det förut – gamla modeller som genomgått några smärre förändringar, döpts om och presenterats som nya.

Men i fallet med Nord Star 31 handlar det om så mycket mer.

Gällande skrovet så stannar det nya visserligen vid några ändringar av steglisterna som ska ge en tystare gång.

Pentryt kan faktiskt användas till mer än att bara koka potatis.

 

Men när det kommer till insidan är förändringarna från föregångaren, Nord Star 30, desto fler. Så många och så avgörande att varvet ändå, med gott samvete, kan presentera Nord Star 31 som en nyhet.

Mest slående, när Hamnen.se kliver ombord i trängseln på båtmässan i Göteborg, är att man faktiskt kan passera varandra på väg in och ut ur båten.

Snygga rutramar, fönster i skrovet och ett stort tak som sticker ut över akterdäcket är några attribut som vi gillar med nya Nord Star 31.

På något magiskt sätt har man trollat med det begränsade utrymmet och fått båten att kännas betydligt rymligare i en rak jämförelse med föregångaren.

Därtill kommer ytterligare några välkomna kursändringar från tidigare invanda lösningar:

Däcket runt hytten är numera snubbelfritt befriat från nivåskillnader på bästa Targa-manér. Pentryt är större än på föregångaren och kan faktiskt användas till mer än att bara koka potatis till sillen. Sidodörrarna är numera så stora att man kan passera ut till däcket på ett värdigt sätt. Alla utrymmen under tak är betydligt ljusare tack vare förstorade fönster och en luftigare inredning. Sist men inte minst noteras en avsevärt förbättrad förarplats. Förvisso med samma gamla stolar men numera med dubbla säten vid förarplatsen och framför allt – en ergonomisk uppryckning med en ny instrumentbräda.

Vill man så kan man klämma in ända upp till 2 x Mercury 4,2-370 (740 hk) i motorrummet och gasa iväg i 50 knop. Det rekommenderade, och ett betydligt förnuftigare val, är dock en Volvo Penta D6 380 hk som borde ge en toppfart kring 35–40 knop. Exakta besked får vänta tills efter den första provkörningen efter islossningen hemma i vid varvet i Finland.

Nord Star 31
Längd ö a: 10,05 m
Bredd: 3,15 m
Vikt: 5 500 kg
Antal kojer: 2+2+(1) st
Antal personer: 10 st
Pris: från 2 716 000 kr
Mer info: www.nordstar.fi

ANNONS

ANNONS

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2013_Finnmaster_Pilot_8.0_puff_FInnmaster_Pilot-14

Finnmaster Pilot 8.0 gör det häftigt med hytt

batar_motorbatar_2012_Targa_27.1_Targa_27.1

Targa med utombordare – franska fiskardrömmen

Skorgenes 43 Nordic Rover framifrån.

Skorgenes 43 – både skärgårdsjeep och solskensbåt

ANNONS