Nya Paragon 31 Cabin tar klivet ur finrummet

Redaktionen

Redaktionen

Gentlemannaracern Paragon 31 Cabin har kommit i en ny, tuff och betydligt råare version som är rustad för hårda tag när helst det är isfritt.

I grunden är nya Paragon 31 Cabin mycket lik sin föregångare med sin vassa V-botten, sin vassa stäv och sina stora gång- och lastytor.

Men sedan tillkommer en lång rad förändringar som gör nykomlingen till betydligt mer av en grovis. Och en tänkbar båt för brandkår, sjöräddning och andra proffsbrukare.

Dit hör bland annat avbärarlisten som nu är av stryktåligast tänkbara rågummi istället för klen PVC-plast. Dit hör också att nyheten har betydligt större utrymmen för transport av skrymmande arbetsutrustning och en kraftig gummimatta istället för teakdurk inne i hytten.

40 knop!
Det ovan sagda, tillsammans med att man nu får plats med ända upp till 2 x Volvo Penna D4 på vardera 300 hk i motorrummet, gör nya Paragon 31 Cabin till en båt som tål att lastas och köras hårt närhelst det är isfritt.

Nyss nämnda motormontage räcker till en toppfart på 40 knop med en lämplig marschfart i trakterna kring 27 knop då förbrukningen beräknas hamna på ungefär 2,5 liter per sjömil.

Brandkåren är liksom Sjöräddningen tänkta målgrupper.

Det kan kanske tyckas vara i mesta laget. Men på köpet får man då en förhållandevis tung båt med hela 25,5 graders bottenvinkel i aktern med egenskaper som i samverkan ger en härlig inbyggd pondus, även på riktigt upprört vatten.

Det vanligaste (och kanske mest förnuftiga?) valet av motor blir dock en enkel Volvo Penta D6 på 400 hk som räcker till en toppfart på ungefär 35 knop.

Längre och högre
I en rak jämförelse med föregångaren är skrovet också både förlängt och förhöjt. Något som enligt tillverkaren själv har lett till en reducerad planingströskel.

Men mest av allt ger det extra plats ombord. Akterdäcket har två stuvar ovan däck och ytterligare en under en lucka i durken. I övrigt är akterdäcket helt öppet för mesta möjliga arbetsyta.

Förpiken har en fast stickkoj samt en V-koj med stora förvaringshyllor ovan bäddar. I toalettutrymmet finns handfat, förvaring, toalett och dusch.

Grov gummimatta och rejäla strålkastare.

Salongen har flera stora stuvar under durk och möbleras som standard med fyra säten och två bänkar. Men utöver detta finns flera alternativa layouter att välja på (se skisserna).

Nya Paragon genomgår nu hårda tester och utvärderingar och kommer att premiärvisas på båtmässan i Düsseldorf den 23–31 januari.

 

L-soffa plus pentry? Fyra eller sex stolar? Valmöjligheterna är många.

I samma veva kommer dess föregångare byta namn till Paragon 31 Flybridge och säljas parallellt som ett alternativ till den typ av kunder som fortfarande trivs bättre i finrummet än i garaget.

Paragon 31 Cabin  
Längd: 10,45 m
Bredd: 3,23 m
Djupgående: 1,18 m (med enkelmontage)
Vikt (med 2 x VP D4): 6 187 kg
Motorstyrka (min): 1 x Volvo Penta D6 (370 hk)
Motorstyrka (max): 2 x Volvo Penta D4 (2 x 300 hk)
Toppfart: 33-40 knop
Marschfart: ca 23-35 knop
Bränsle: ca 450 liter
Vatten: ca 200 liter
Antal personer: 8
CE-kategori: B
Pris (med Volvo Penta D6 (400 hk): från 2 690 000 kr
Mer info: www.nimbus.se

Relaterade artiklar

batar_motorbatar_2017_Stabicraft_Ingang_StabicraftIngang

Stabicraft 2750 C – klappad och klar för fiske

batar_motorbatar_2017_BavariaE40_Ingang_170125_-_Bavaria_E40_2

Bavaria E40 – snål, sund och sansad smygare!

batar_motorbatar_2016_Cranchi30_puffbild_cranchi_e27_30-1

Cranchi 30 och 27 – två italienska stekare

batar_motorbatar_2016_NorthSilver_Ingang_nord_silver_1440

NorthSilver 1440 – rysk Targakopia i plåt