På tur i Kroatien med sin nyrenoverade Petterssonbåt

Makarna Nils Persson och Åsa Söderström drog till Kroatien med sin topprenoverade Petterssonbåt. Här är deras fantastiska historia.

Petterssonbat_Tay_Croatien_ingang
Efter 2 500 timmar av renovering var Tay redo för Croatien.

”Fartyget behöfva vara mycket tillförlitligt i grovt väder då det skola användas vid förrättningar i yttre skärgården.” Så stod det i beställningen av CG Pettersson-ritade Tay 1920. Resten är en fängslande historia.

Läkarbåt i Luleå

Det har nu gått 103 år sedan Sam Thelander, stadsläkaren i Luleå, plitade ihop sin beställning av CG Pettersson-ritade Tay. Även om informationen är knapphändig så vet vi att denna 10,20 meter långa och blott 2,10 meter breda skönhet kom att användas för fritid och yrkesutövande i Luleås skärgård ända fram till krigsslutet.

Se också:
M/Y Raket – “världens vackraste Petterssonbåt”
M/Y Alba II – vårdad, älskad, sänkt och återuppstånden
Kreugers värstingbåt Loris med 24 liter cylindervolym

Därefter kom hon att ägas av en Gunnar Svensson varpå hans dotter Gunilla med make fick ärva båten. De använde den flitigt i några år varpå den blev liggandes på land – i inte mindre än 25 långa år. Om det sedan var slumpen eller något annat som styrde makarna Nils Perssons och Åsa Söderströms steg till det skjul där Tay såg övergiven ut är oklart.

Efter fem år och 2 500 arbetstimmar var Nils Perssons och Åsa Söderströms Pettersson-båt i toppskick.

Fick nobben

– Vi tittade in och blev alldeles till oss när vi såg båten med sitt vackra och tuffa utseende, berättar Nils och fortsätter:

– Vi förstod snabbt att vi skulle ångra oss resten av livet om vi inte köpte båten. Men det skulle inte vara så enkelt, skulle det visa sig. Vi sökte upp ägaren och fick höra att den var bortlovad till en fyrvaktmästare som skulle få förtroendet att köpa henne.

Men?

– Tiden gick och vi låg på igen och se – när jag visade bilder på min renovering av en gammal Koster så blev nej till ett ja. Vi fick köpa Tay.

En Pettersson-båt på bortaplan. Den fullbordade renoveringen firades med en oförglömlig båtsemester i Kroatien.

Och sedan började en omfattande renovering?

– Ja, det får man säga. Det blev cirka 2 500 arbetstimmar från det att vi köpte henne 2003 och under fem år framåt. Man kan säga att vi har renoverat henne omsorgsfullt och modifierat henne varsamt (se videon nedan).

Se videon om renoveringen av vackra Pettersson-båten Tay.

Kändes det aldrig övermäktigt?

– Nej, jag har snickrat i hela mitt liv både professionellt och på fritiden och är ganska rutinerad. Tricket är att inte börja riva för mycket utan och att ta pauser. Vi arbetade mest under vintrarna och fortsatte segla vår Koster på somrarna. Men det är klart att det inte bara var smärtfritt.

Vad var värst?

– Jag tror det var när vi skulle byta ut den gamla 6-cylindriga Pentan som satt i när vi köpte båten. Det blev en utdragen resa där jag först köpte en hel båt för 10 000 kronor för att ta motorn ut den. Den motorn visade sig dock vara helt genomrostad. Då köpte jag en motor till som inte heller ville starta, varpå jag köpte en ny Volvo Penta D2 på 75 hästkrafter som sitter i båten idag.

Se videon om en oförglömlig båtsemester i Kroatien med den egna nyrenoverade Pettersson-klassikern.

Och nu har ni hunnit att båtsemestra i Kroatien med er sköna och topprenoverade Pettersonare?

– Ja, galet kan tyckas, men det var något som vi hade drömt om länge. För att genomföra det var vi tvungna att skaffa och bygga om en trailer och köpa ny bil för att nämna en del. Men det var det värt, avslutar Nils Persson.