Rand 28 Leisure – första intrycken från testen

Elias Johansson

Fantastiskt vridmoment samt noll utsläpp. Det räcker för att Hamnen.ses Gustav Morin ska gå igång på elbåten Rand 28 – här i ett snack innan testen publiceras.

Bli medlem i Hamnen Plus, se testen av Rand 28 samt få tillgång till Hamnens arkiv av testade båtar!

För så är det väl Gustav – att du är svag för eldrift i alla former?

– Ja, av flera anledningar. Till att börja med så ogillar jag att suga i mig avgaser och vill att utvecklingen av elbåtar ska ta fart för klimatets och driftekonomins skull, det skulle ju på sikt göra båtlivet mycket bättre på all vis. Och för att jag vill vara en del av lösningen och inte orsaken till klimatproblemet.

Salig Tage Danielsson tyckte att alla avgasrör borde vara riktade framåt. Det ligger mycket i det.

 

Men din el-entusiasm riskerar väl inte att påverka din objektivitet?

– Nej, ingen båt är bra bara för att det är en elbåt. För säkerhet skull är Claes Olivecrona också med under testen eftersom han inte är lika såld på eldrivna båtar. Åtminstone inte på förhand. Men jag har åtminstone redan övertygat honom om att byta till elbil.

Långsamt är bäst på många vis men det går att pressa upp Rand 28 Leisure en bra bit över 30 knop.

Så, vad kan du säga om Rand 28?

– Om jag säger att den går ljudlöst, som en del kanske förväntar sig, så far jag med osanning. Men på vissa sätt är det väldigt stor skillnad. Ni får höra i testen.

Se också test av elbåtarna:

Candela – test av svenska framtidsbåten
Vikensnipan – lika härlig som den låter?
X Shore Eelex 8000 – dragrace mot Nimbus
Q30 – ljudlös finsk njutning

Tror du att elbåtar kommer att slå igenom hos den breda massan?

– Ja, det kan definitivt vara framtiden för många fritidsbåtar. Frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Vi båtmänniskor behöver lära oss skilja på hur vi tror att vi använder våra båtar och hur vi faktiskt gör det. Men såklart också anpassa oss en del. Jag tror att många skulle kunna konvertera redan nu, säger Gustav.

Och fortsätter:

– De allra flesta klarar sig med en betydligt kortare räckvidd än de tror. Likaså håller folk över lag en betydligt lägre snittfart än vad de tror, vilket gör att räckvidden troligen redan med befintlig batteriteknik kan vara tillräcklig. Det är dags att skruva upp miljötänket. Salig Tage Danielsson tyckte att alla avgasrör borde vara riktade framåt så att man får smaka på sin egen skit. Det ligger mycket i det.

De rena linjerna och antalet sittplatser lämnar stort avtryck på testlaget.

Så hur är det med toppfart och räckvidd på Rand 28?

– Utvecklingen går glädjande snabbt. Mer om det i testen.

Något mer om Rand 28 i övrigt?

– Ja, massor! Den bjuder på en hel del utöver eldriften men ju mer vi babblar om det desto längre tid tar det för mig att få ut testen.

Se till att sätta fart då!

Nu är testen publicerad: Rand 28 Leisure – ett stort kliv i rätt riktning.

Rand_28_Leisure_puff_2

Relaterade artiklar

General Motors satsar på elsnurror ihop med Pure Watercraft.

General Motors miljardsatsar på elmotorer till båtar

Beluga24.1

Beluga 24 – foilande eldriven färja snart redo för Stockholm

Pogo 30 Electric 4

Pogo 30 – att familjesemestra 7 veckor med eldrift

YaraIngang

Första eldrivna och förarlösa fraktfartyget!

Skriv en kommentar