Rand Archipelago 30 – eldriven hyttbåt för Sverige

Gustav Morin

Gustav Morin

Att köra i 27 knop i en varm och ombonad hytt, ljudlöst och utan utsläpp ska inte längre vara en dröm.

Danska Rand har lanserat flera elbåtar senaste åren. Mest har det handlat om båtar för sol och bad och socialt umgänge. Och det har varvet gjort bra.

I videon ovan kliver jag ombord på en typisk Rand-båt där det finns massor av sittplatser och stora möjligheter att få en fantastisk dag ombord under en solig och stilla dag.

Men än mer intressant, både ur ett prestandaperspektiv och för en kund i Sverige som verkligen gillar att använda sin båt, är nyheten Rand Archipelago 30.

Det handlar om en hyttbåt som ska ha samma prestanda som Rands 28-fotare. Vilket betyder att den har både hög marschfart och rejäl räckvidd.

Nu ska det gå att åka elbåt bekvämt och långt – i alla väder.

 

För att komma riktigt långt ska man dock, som med alla elbåtar, hålla sig väl under planingströskeln. I 7,5 knop räcker batteriet på 93 kWh upp till 40 sjömil. Över den farten sjunker räckvidden markant och kör man ännu långsammare går det såklart att komma ännu längre.

Potentiellt tyst

Potentialen är god för att ljudnivån ska kunna hållas till ett absolut minimum, vilket ju är ytterst välkommet i en hyttbåt som ofta lider av brukljuds-problematik. Välutvecklade och isolerade elmotorer brukar ju kunna komma undan med bara ett svagt vinande och då skrovet inte har några steglister lär det inte komma så mycket oljud därifrån. Kvar är väl endast eventuellt gnekande från hytten och kanske mekaniska ljud från drevet.

Vanligt drev från Mercruiser

Drevet är ett spännande kapitel i sig. För man har nöjt sig med en hyllvara från Mercruiser. Det är såklart väldigt tidseffektivt att inte utveckla något från grunden och om det fungerar bra så öppnar det upp för fler båtar att konvertera till eldrift på ett relativt enkelt sätt. Det blir intressant att se hur systemet presterar vid en framtida test.

Rand Archipelago 30 finns i en version med ruff som rymmer två kojer. Och en modell där fördäcket är en brunn i bowrider-stil.

I båda versionerna erbjuds toalett, fantastisk utsikt genom de stora glaspartierna samt sittplats för tio personer.

 

Rand Archipelago 30
Längd: 9 m
Bredd: 2,59 m
Vikt: 1 900 kg (exklusive drivlina)
Motor: 230 kW
Antal personer: 10 st
Batteribank: 93 KWh
Toppfart: 33 knop
Marschfart: 27 knop
Pris: Från 2 300 000 kr ex moms
Mer info: www.goelectric.se

Relaterade artiklar

Mongird 2

Mongird 25 – en modern klassiker i kolfiber

Vita supercharger for electric boats

Dags för båtvärlden att snabbladda!

Vita Yachts9 puff

Vita X – världens vackraste muskel-elbåt?

Kajak eldrift

Bygg om din kajak till en vatten-gokart