Regal – storbåt utan ruff

Gustav Morin

Gustav Morin

Regal_3200_Amerikanska Regal slår rekord i sittplatser men ratar ruffen på sin senaste 32-fotare. En dagstursbåt för flera familjer. Bra och billig stillaliggande alltså. Och för den som har råd att gasa fixar den 45 knop.

Få svenskar är redo att lägga en mindre förmögenhet på en båt utan ruff. Men i ärlighetens namn är det ändå inte så många som övernattar i sina båtar. Kanske någon enstaka natt per sommar. Är det inte då mer värt att ha rejält med svängrum dagtid för familjen, polargänget eller halva släkten?

Så resonerar i alla fall Regal med lanseringen av sin senaste modell 3200. Det finns ju ett överflöd av så kallade bowriders från USA men få är så här stora.

Regal 3200 är riktigt rymlig invändigt med ett antal rejäla säten. Den verkar utan problem svälja tolv personer och har en stor toalett och många stuvutrymmen. Durken är genomgående på samma nivå, vilket gör det enkelt att röra sig ombord.

Annars är den på amerikanskt klassiskt vis helklädd med heltäckningsmatta som lär vara trevligt när man trampar runt barfota ombord – om allt är torrt. På minussidan lär det vara läge att stå beredd med en slinksäker hink om man ämnar att dra upp fisk. På plus fungerar säkerligen mattorna fint som ljuddämpning.

Det finns två portabla kylar, vilket ytterligare visar att den här båten är en dagstursbåt i sin rätta bemärkelse. Man ska kunna packa kylen hemma hemma och sen ta med den i båten. Det finns en kyl under diskhon mitt i båten och ytterligare en i fören.

Vill man går det att ruska om drickat rejält – med ett av de större motoralternativen gör båten 45 knop. Men på våra bränsledyra breddgrader lär båten användas som social plattform, snarare än fartmaskin.

Det erbjuds en rad olika motoralternativ, varav det största är dubbla Volvo Penta V8:or på totalt 760 hk. Det blir 311 000 kr dyrare än det billigaste alternativet som är två Mercruisers på 600 hk.

Targabågen är kanske inte så vacker men lär fungera både som kapellhållare och wakeboardtorn. En trevlig detalj med sätena framför vindrutan är de utfällbara armstöden. En härlig plats där man kan sitta med fartvinden i anisktet. Båten är ju tung nog att inte slå dramatiskt för dem som sitter där framme. Och med en bowrider vågar man också låta sina barn ta plats i fartvinden utan att de riskerar livet, vilket förvisso många föräldrar till vanliga daycruisers ändå inte verkar bry sig så mycket om. Det är inte sällan man ser ett gäng barn sitta framme vid pulpiten i full fart på båtar med välva fördäck.

http://www.youtube.com/watch?v=b3cJXWxow-g
http://www.youtube.com/watch?v=HrDweTPz3YM

Regal_3200

Regal_3200_

Data Regal 3200:
Längd: 9,8 m
Bredd: 3,15 m
Vikt 4 500 kg
Toppfart: 45 knop.
Pris: Från 1 389 000 kr.
Se mer på www.regal.com eller www.jkmmarin.se.

Relaterade artiklar

190903 AMT 210 DC2 Puff

AMT 210 DC och BR – första intrycken från långtidstest!

batar_motorbatar_2018_FinnMasterT82_Ingang_FinnmasterT8UppdIngang

Finnmaster T8 – ännu mer krut på där bak

Reportage_2018_Studio1803019_Nordkapp_Ingang_Nordkapp

Noblesse 660 – full av finurligheter!

batar_motorbatar_2017_AskeladdenC83_Ingang_AskeladdenC83Ingang

Askeladden C83 – satsar på utombordare