HY-X lägger grunden till en flygande lyxjakt

Gustav Morin

Gustav Morin

En av männen bakom Hydroptere som satte fartrekordet 52,86 knop år 2009 – ska nu frälsa motorbåtsvärlden med sin bärplansteknik. Frågan är bara om de är på rätt spår.

Förra året var hajpen total i segelbåtsbranschen – det var bärplan för hela slanten – och trenden håller i sig. Åtminstone när det gäller kappseglingsbåtar och adrenalinmaskiner. Men tekniken har dessvärre inte riktigt slagit rot hos motorbåtstillverkarna där den skulle göra mest nytta.

Nu känns det som att det finns ljus i tunneln. 

Vi har nyligen skrivit om lilla elbåten Quadrofoil som verkar riktigt lovande och utmärker sig med lågt pris. Ett än mer spännande projekt är svenska Candela Speedboat som vi på Hamnen.se tycker är det mest intressanta projektet med enligt oss både snyggast design och mest lovande teknik med bland annat eldrift och bärplan som går under vattnet, istället för ytskärande modeller som de gamla ryska bärplansbåtarna använde. Även Kormaran är riktigt intressant, även om priset på 10 miljoner gör att den knappast lär bli en storsäljare.

Nu kommer ytterligare en modell som heter HY-X och känns som en mix av franska Smartboat och Hydroptere. Båten har visats upp under höstens båtmässor i Cannes och Monaco och fått många att höja på ögonbrynen. Mest för att många andra bara visar renderingar. Att ha en riktigt båt på plats lär ha varit guld värt inför införsäljningen av vad projektet har som slutmål – att bygga en 41-fotare. Båten ni ser på bilderna är en nedskalad prototyp av vad som komma skall.

Tittar man nära ser man att det sprutar mycket vatten uppåt från bärplanen, vilket kan vara en indikation på att de inte är hydrodynamiskt perfekta.

Det mest intressanta med HY-X är att motorerna sitter monterade på bärplanen, vilka för övrigt också är elektriskt höj- och sänkbara. Det som skiljer den från de tidigare nämnda modellerna är de ytskärande främre bärplanen och att den har dubbla bensinmotorer på totalt 70 hk.

Trots den i sammanhanget ganska kraftiga motoriseringen är toppfarten bara 30 knop, vilket bekräftar våra tankar om att bärplanssystemet inte verkar särskilt effektivt. Vi tror att både komfort, stabilitet och effektivitet blir bättre med bärplan som går under ytan likt America’s Cup 72 och 62 samt Foiltwister och kommande Candela Speedboat.

Men så verkar också HY-X och kommande HY41 ha ett annat fokus. De beskriver förmågan att foila (köra på bärplanen) som ett komplement snarare än båtens hela koncept, även om de är tydliga med att den i flygande läge ökar toppfarten från 35 till 45 knop, får bättre komfort och lägre bränsleförbrukning.

Läs mer om bärplan här och få mer info om HY41 och HY-X www.jmkoncept.fr.
 

batar_motorbatar_2014_Hydros_HY_X_Hydros-HY-X-Yacht-1_puff

Relaterade artiklar

Americas Cup Team New Zealand

Det lilla landet som leder högteknologisk segling

Americas Cup

Så flyger nya America’s Cup-båtarna

Team Ineos America's Cup

Teorier bakom de extrema nya skrovformerna

©GauthierLebec/Charal

Kölbåtarnas fart har fyrdubblats på 40 år!