Rekordstort och tufft Roslagslopp

Rosis2012_IMG_puff
Rekorddeltagande i årets Roslagslopp.

Rosis2012_IMG_puff
Det blev en fantastisk jubileumsfest när Roslagsloppet genomfördes för 50:e gången. Startfältet var rekordstort, 173 båtar, med alltifrån klassiska Fjordlingar till vattenskotrar och katamaraner goda för 100 knop.
Vann gjorde Team Westerlund racing som slog banrekord med en snittfart på ofattbara 84,92 knop.
Se bildspelet!

Spänningen steg när alla båtar drog sig ut mot Trälhavet. Starterna, nio till antalet, gick smidigt och smärtfritt. Det blev tufft för deltagarna när de kom ut på banans yttre delar, utanför Söder och Norröra, där sydvästvinden rev upp sjön rejält.

In mot Väddö kanal och kaoset med alla olika tankställen och bryggor. Det gällde att både besättningar och tankningsteamen hamnade på rätt brygga samtidigt.

Efter tankning och förtäring for båtarna sedan upp mot Hargshamn och målet i Öregrund. Men innan mållinjen skulle man köra tre varv upp i Öregrundsgrepen och där var det bitvis värsta sjön för hela dagen. Riktigt jobbigt för besättningarna som vid det laget lär ha varit rejält slitna.

Tuffast var det för Richard Broman som med sin Classic Smuggler slog upp ett hål i båten på sista varvet ner mot Öregrund.

De satsade på att klara sig till mål men med 100 meter kunde inte båten hålla sig i planing. Den tog in vatten och sjönk, mitt framför publiken. Besättningen klarade sig utan skador.

Många haverier
Haverierna var många i det 114 sjömil långa racet. Men inte oskäligt många. Värsta smällen råkade väl Daniel Klareus ut för när han med sin Twister cat jagade ledande Foppa Forsberg i W150 klassen.

Han såg inte när vågor från en färja rullade mot honom och fick en rejäl snyting. Vattnet är hårt i 75 knop…

Norrmannen Nils Smedstad i V150-klassen klotade runt uppe vid Grepen och båten bogserades in i upp-och-nervänt läge. Besättningen åkte till sjukhuset i Uppsala för kontroll.

Thundercatföraren Richard Jönsson satsade också för hårt och vurpade strax före mållinjen. Co-piloten Agnes Rembe behövde vårda en värkande fot därefter.

Kenneth Malmgren bröt propelleraxeln på sin fantasifulla inbordarbåt och Marcus Friberg vurpade i V150-klassen vid Kapellskär, medan en Billy Göransson slog sönder akterspegeln i V150 utanför Söderöra.

De allra flesta nådde ändå målet helbärgade. Norska bröderna Halvorsen körde sin Fjordwing i Classic. Senast de var i Öregrund med båten var för 30 år sedan. Tror att det gick bättre denna gång. Stort smil vid målet från dem.

Stort smil hade också Peter Forsberg som gjorde det omöjliga genom att åka ifrån kattorna med sin enskrovare. Det ska ju bara inte gå, men ”Foppa” gillar utmaningar och är fantastisk på att rigga ihop och köra båtar.

– Jag hade bästa tänkbara förutsättningar med medvind, vilket missgynnar kattorna, men oj var jag har jobbat med körningen hela tiden, Det var jättejobbigt, speciellt upp i grepen där det for friskt, berättade en mycket nöjd Forsberg.

Claes Westerlund har satsat mycket på att få sin pojkdröm, om att totalsegra i Roslagsloppet, uppfylld. Hans stora snabba X-cat båt hade ju överlägsna prestanda på pappret. Men det var problem inför racet då en maskin rasat och han fick blott ett par dagar före start hem en ny maskin. Han var inte alls nöjd med farten före start. Men när de kom upp mot Gräsölandet syntes det tydligt att de var oerhört snabba.

Tävlingens största båtar dominerade. Anders Borgqvist var lika snabb som ifjol, men då var det plattvatten och hans stora Phantom båt gjorde sig än bättre denna dag på det bitvis gropiga vattnet. Han förstod dock att han inte skulle ha en chans mot Westerlund, målet för honom var att slå C-kattorna och det lyckades han med.

I P750 ska Christoffer Sundberg ha vunnit, före Rindars. I V50 fick Sebbe Groth segerkransen snacka om att det måste ha varit tufft för alla V50 förare – också!

Tufft var det garanterat också för Vattenskoterförarna. Richard Jönsson var storfavoriten som höll.

I 3A gjorde hemmaföraren Martin Löfström rätt propellerval och vann, även om växelhuset nog inte hade hållit en enda sjömil till.

Text: Per Benson, Svera.