Repowering – ny motor i klassisk träbåt

Ut med de gamla KAD 44:orna och in med 2 x Volvo Penta D4 320 DPI. Resultatet? Klassiska linjer och modern teknologi i en härlig kombination. Häng med när Skippo provkör.

Nej, det är inte säkert att det lönar sig, rent ekonomiskt, att byta till nya motorer i en gammal pärla – om du ska sälja den direkt.

Men annars är motorbyte, eller repowering som fackmännen kallar det, att rekommendera av en lång rad anledningar.

En ny motor innebär nästan alltid förbättrade gångegenskaper, minskad bränsleförbrukning och ett jättelyft när det gäller körkänslan.

Här testar Skippo en 10,50 meter lång gammal pärla, närmare bestämt en DC 10.50, som är ett resultat av jeans-ikonen (Gul&Blå) Lasse Knutssons skisser och beställning.

Båten byggdes 1989 av Johansson & Son Båtbyggeri AB i Holmsund och har nu sin hemmahamn i Stockholm. Den har nu välsignats med två sprillans nya Volvo Penta D4 320 DPI. En nyinstallation som utfördes av Lindströms Båtvarv på Dalarö som är auktoriserad återförsäljare av Volvo Penta och som i år firar 100 år.

Nu går det fint att växla utan klonk och att krypköra in i hamn.

 

Förutom redan nämnda förbättringar har nyinstallationen lett till ett rent igenom bekymmersfritt båtliv med en acceleration och ett vridmoment som imponerar.

Till detta kommer funktioner som ”klonk-fri” joystick-manövrering, autopilot som är sammankopplad med GPS-en, digitalt positioneringssystem och en slirfunktion som gör att båten faktiskt kan komma ner i krypfart när man ska smyga in i gästhamnar på ett värdigt sätt. För att nämna en del.

Totalt sett handlar det alltså om gammal sund och tidlös båtdesign i kombination med modern teknologi.

Se videon!

Artikeln och videon har producerats i samarbete med Båtkusten – Volvo Pentas auktoriserade återförsäljare i Sverige.

 

DC 10.50 
Längd:10,5 m
Bredd:3,5 m
Motor:Volvo Penta D4-320
Konstruktör:John H.V. Lindblom
Byggår:1989
Toppfart:40,5 knop
Bränsleförbrukning:2,4 l/sjömil i 23-32 knop (oförändrad förbrukning!).
Byggmaterial:Skrov i mahogny, däck i teak och spant och köl av ek.
Nyinstallation:www.lindstromsbatvarv.se