Nu går det fint att växla utan klonk och att krypköra in i hamn.
Förutom redan nämnda förbättringar har nyinstallationen lett till ett rent igenom bekymmersfritt båtliv med en acceleration och ett vridmoment som imponerar.
Till detta kommer funktioner som ”klonk-fri” joystick-manövrering, autopilot som är sammankopplad med GPS-en, digitalt positioneringssystem och en slirfunktion som gör att båten faktiskt kan komma ner i krypfart när man ska smyga in i gästhamnar på ett värdigt sätt. För att nämna en del.
Totalt sett handlar det alltså om gammal sund och tidlös båtdesign i kombination med modern teknologi.
Se videon!
Artikeln och videon har producerats i samarbete med Båtkusten – Volvo Pentas auktoriserade återförsäljare i Sverige.
DC 10.50 | |
Längd: | 10,5 m |
Bredd: | 3,5 m |
Motor: | Volvo Penta D4-320 |
Konstruktör: | John H.V. Lindblom |
Byggår: | 1989 |
Toppfart: | 40,5 knop |
Bränsleförbrukning: | 2,4 l/sjömil i 23-32 knop (oförändrad förbrukning!). |
Byggmaterial: | Skrov i mahogny, däck i teak och spant och köl av ek. |
Nyinstallation: | www.lindstromsbatvarv.se |