Riva Ariston med snygg och spännande drivlina!

Elias Johansson

Elias Johansson

Gammal klassisk design i kombination med moden teknologi. Det är klassiska Rivas nya giv.

Som namnet antyder så har denna klassiker begåvats med eldrift – ut med den gamla bensinmotorn på 185 hk och in med elmotorpaket från Turn-E i München.

Det som syns i videon är ingenting mindre än en topprenoverad klassiker – närmare bestämt en Riva Ariston från 1958 med tilläggsnamnet Electric.

Målet var inte bara att skapa ett klimatsmartare ekipage utan också att överträffa den ursprungliga prestandan – vilket också lyckades.

Perfekt balanserad och ligger mycket snyggt i vattnet

 

Vikten uppgår nutill 1 440 kilo vilket är något lägre än originalet. Därtill glädjer man sig också åt att båten är ”perfekt balanserad och ligger mycket snyggt i vattnet”.

En otroligt stor batteribank, samma kraft som i den största Teslan och i samma fina finish som övriga båten.

Den tidigare bensinmotorn på 185 hk byttes ut mot ett elmotorpaket på ca 100 kWh lithium från Turn-E i München.

Se också:

Bengt bygger en egen Riva i garaget
Riva med V12 från Lamborghini
Riva – historien, myten, legenden

Räckvidden uppges vara sex landmil eller dryga 32 sjömil, oklart i vilket fartregister. Men klart är iallafall att räckvidden räcker gott och väl för att ta sig till Sandhamn från Stockholm. Men inte tillbaka. Om man inte har väldigt bra kontakter.

Toppfart ca 33 knop.

Fakta Riva Electric
Längd 6,52 m
Bredd 2,16 m
Djupg 0,47 m
Vikt 1 440 kg
Batteri 100 kWh Lithium
Sittplatser 6
Toppfart 33 knop
Electric Riva

Relaterade artiklar

Spirit of Garm IV

Spirit of Garm IV – 120-åring återuppstånden!

E1 Series electric raceboating

Foilande formel 1 för elbåtar

sampsonboatco

Leos makalösa renovering – del 6

E-Motion 180E Ingang

E-Motion 180E – världens starkaste el-utombordare?

Kommentarer (0)

Lämna en kommentar